• Anonym

betala a-kassa avgift vid mamma-ledighet?

hej! jag ska vara föräldraledig i 1½ år och betalar nu avgift till alfa-kassan.men om jag nu ska vara hemma med ett barn och inte kommer att jobba upp nån inkomstrelaterad ersättning (jag får bara deras grundersättning nu på 320kr/dag) varför ska jag då vara ansluten och betala en avgift.för efter föräldraledigheten kommer jag ändå bara få grundersättningen igen när jag ska söka jobb...någon som vet?
    jag har ringt dom men dom vill inte ge mig nåt svar...

• Svar på tråden betala a-kassa avgift vid mamma-ledighet?
  • Anonym

Men du tjänar ju på att betala in till a-kassan varje år. För att vara berättigad till a-kassa måste man ju har varit medlem i 1 år.
    Om du slutar vara medlem nu så förlorar du ju det...

Du kanske börjar jobba efter föräldrar ledigheten å råkar bli av med jobbet efter 6 månader - hur gör du då??? Då får du inga pengar från a-kassan....

• Anonym

nej jag måste inte vara medlem i ett år.för att få alfa-kassans grundersättning (som jag får nu)så krävs bara att man ska ha studerat innan man skriver in sig på arbetsförmedlingen.
    och även om jag jobbar så får jag grundersättning!läs på lite innan du skickar nåt svar!

• Anonym

Ååå ursäkta mig... tänkte bara på ditt bästa att du kanske förlorade på det.....

• Anonym (nr 2)

Varför så arg när anonym bara ville hjälpa..?!?
    H*n kanske missuppfattade att det var alfa-kassan eftersom du skrev a-kassan i rubriken och där måste man ha varit med i ett år för att få ersättning

Ring till alfa-kassan och fråga är väl de bästa. Ibland är det annat som gäller om du har varit mammaledig än arbetslös/pluggat/jobbat.

• Anonym (...)

jag betalar fastän jag är mammaledig, är oxå medlem i alfakassan, men det är ju för att ha ett skydd om jag skulle bli av med mitt jobb sen. då är det ju ingen höjdare (för mig iallafall) att inte ha betalt avgiften.

• Anonym

Du behöver inte vara ansluten till Alfa-kassan för att få ersättning enligt grundförsäkringen.

För att få en inkomstrelaterad ersättning vid arbetslöshet måste du vara ansluten till Alfa-kassan eller medlem i någon annan a-kassa.

• Anonym

ja men vad bra,för jag får ju bara grundersättning nu så då kan jag ju bara ansöka om en ny anslutning senare..

ja vad händer med karensdagarna?

• Anonym

om du går ur alfa borde det väl komma nya karensdagar den dag du anmäler dig igen?

• Anonym

ja det kanske är så..

Svar på tråden betala a-kassa avgift vid mamma-ledighet?