• Anonym (rädd)

Min dotter har en knöl i huvudet!! HJÄLP!!

Jag oroar snart ihjäl mig. I går upptäckte jag en knöl på min dotters huvud. (Hon är drygt ett år) Den är typ som en ärta i storlek, lite mindre, och är inte stenhård, utan mer lite halvmjuk och den går att "flytta på".. Hjälp! Vad är detta? Bör jag ringa läkaren nu på en gång??
    Jag är så rädd!!

• Svar på tråden Min dotter har en knöl i huvudet!! HJÄLP!!
  • Anna79a

Jag hade ringt BVC å bett å få komma in å kolla va dom tror att d kan va

♥Mamma till underbara Anton född 050924♥
  • evaviola

Kan nästan garantera dig att det bara är en vanlig fettknöl, eftersom du kan flytta på den.

• Birgitta2

Eftersom du kan känna den så ligger den utanför hjärnan så att säga, så DET behöver du inte oroa dig för. Men det kan ju vara en knöl av annan sort. Kontakta bvc och se vad de kan göra.

• FaithHeavenly

var sitter den? sitter den i bakhuvudet neråt nacken till?

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • LiMaLe

Det är säkert en 'vanlig' fettknöl, men prata med BVC så slipper du vara orolig.
    Jag hittade två knölar i min sons huvud och det var vanliga fettknölar.
    Säkert ingentibg att oroa sig för.

• bustjejen

Säkert en fettknöl. Min dotter har två sådana.

• Anonym (rädd)

Ja den sitter liksom bakom örat, inte direkt bakom men kanske 5 cm bakom.. Förstår du?

• Catchie80

Så länge den går att flytta på är det ingen fara. Cancer (som jag antar du är orolig för?) ter sig på annorlunda sett. Du kan vara lugn i den bemärkelsen.Den växer långsamt fram, så om den här har växt fort är det ännu mindre att oroa sig för. Det är nog en fettknöl som evaviola säger.Men du ska kontakta BVC för att stilla DIN oro.

• momto5

Mmmm..fettknöl,eller broskknöl låter det som..eftersom du kan flytta på den som sagt.Men ring bvc..Man oroar i hjäl sig,vet precis hur det är!!

♥Emma-99♥ Alice-03 ♥ Hilda-05
  • Catchie80

En sån fettknöl fick jag också när jag var liten,Nu är den hård men sitter kvar. Inget att oroa dig för.Min mamma är cancerläkare.

• FaithHeavenly

Jag förstår precis... det var där jag menade.

Har/är din dotter lite sjuk? Har hon/har hon haft nåt virus i kroppen nu/nyligen? 
    I så fall är det inget alls att oroa sig för utan en vanlig körtel som uppstår just vid virus eller vid allmän sjukdom som feber, förkylning, magsjuka mm...

Detta är helt normalt o uppstår hos alla barn, bara det att det inte är alla som lägger märke till den o på vissa kan det hända att den är placerad lite längre in så den inte känns utanpå.

Oroa dig inte!

• Anonym (rädd)
    FaithHeavenly skrev 2006-10-17 11:08:35 följande:
    Jag förstår precis... det var där jag menade.Har/är din dotter lite sjuk? Har hon/har hon haft nåt virus i kroppen nu/nyligen? I så fall är det inget alls att oroa sig för utan en vanlig körtel som uppstår just vid virus eller vid allmän sjukdom som feber, förkylning, magsjuka mm...Detta är helt normalt o uppstår hos alla barn, bara det att det inte är alla som lägger märke till den o på vissa kan det hända att den är placerad lite längre in så den inte känns utanpå.Oroa dig inte! Kvinnan är mannens ära (bibeln)
    Ja hon har nyligen haft världens förkylning med feber.

Gud vad skönt att läsa, jag vill tacka er alla så hemskt mycket för era snabba svar. Som mamma är man ju som bekant riktigt (alldeles FÖR) nojig, men att det skulle hända ens barn någonting är ju det värsta man kan tänka sig.

Återigen, STORT tack till er och en varsin blomma!

Jag är lugnare nu och ska visa knölen på bvc nästa gång jag går dit om den är kvar.
  • FaithHeavenly

Vad skönt att din oro är stillad!

Prata gärna med bvc om den o säg att hon samtidigt hade varit sjuk så får du det bekräftat!

Sköt om er o lycka till med prinsessan din!

• cåbra

Det är en lymfkörtel. De finns utspridda i kroppen men just bakom öronen, sidan av halsen, armhålor o ljumskar så ligger de ytligt och känns när de svullnar. Att de svullnar beror på en infektion i området. Inget farligt alls, bara kroppens immunförsvar som kör på.

• Minna07

Det är nog ingen fara. Säkert en fettknöl som någon skrev tidigare. Men visa upp den på bvc nästa gång för säkerhets skull, och så kan du känna dig lugn efteråt.

Men man ska ju ändå vara uppmärksam som du är, för då hinner man upptäcka saker i tid :)¨

En kusin till mig (då 3 år) hade en liten knöl bakom örat. Den visade sig vara en fettknöl som nu 2 år senare försvunnit. Men innan vi fick reda på att allt var väl hade vi oroat ihjäl oss totalt. Det pga att en dotter till en arbetskamrat till min mamma hade en knöl bakom örat som visade sig vara cancer. Tyvärr överlevde inte den lilla flickan. Hon dog efter 2 års kämpande och blev bara 5 år. Hon hade fått en slags muskelcancer, och var och är ännu den ända i världen som lidigt av det. Läkarna stog helt hjälplösa, eftersom man aldrig hört talas om något liknande innan. Innan hon dog hade cancern spridit sig till varenda muskel i hela kroppen. Så hemskt.

Svar på tråden Min dotter har en knöl i huvudet!! HJÄLP!!