• Yppop

Skena vid karpaltunnelsyndrom

Jag har fått karpaltunnelsyndrom och bm sa att jag själv skulle kontakta en sjukgymnast och därigenom få en skena till handen. Men när jag pratade med en sjukgymnast (privat) så sa han att de inte har befogenhet att skriva ut nån skena.

Hur har ni andra gått till väga som fått karpaltunnelsyndrom och behövt skena?

• Svar på tråden Skena vid karpaltunnelsyndrom
  • minimamma12

Min syster har detta oxå....hon vet snacka med henne...tess8204 heter hon här på familjeliv....

• Yppop

minimamma: Tack! Ska kolla med henne.

Någon mer?

• Kullan från Dalom

Jag var i kontakt med hjälpmedel på min vårdcentral.
    Det hjälpt lite men sommaren därefter så kom det tyvärr tillbaka och förra hösten opades jag för det.
    Så ring din vårdcentral och kolla med dem.
    I bland måste man ha "intyg"/remiss från BM eller läkare.

Ska in på en nerv-koll i handen pga detta då det itne blev riktigt bra efter op.
    Men passa dig, tar man inte hand om detta så kan det bli väldigt jobbigt.
    Skynda dig!!!

Nää jag var inte gravid utan fick Carpaltunnel ändå..

Är det nått mer du undrar över så hör bara av dig!
    Hej hopp!

• bebisfabriken

du ska ta kontakt med arbetsterapeuten på vårdcentralen. Handledsbandage brukar man kalla det. Lycka till, från arbetsterapeutstudenten ;)

• Natten

Det enklaste är att gå på apoteket där har dom skenor till händera och är inte alls lika dyr som dom blir om du går via sjukgymnast, har själv karpaltunnelsyndrom och har opererat ena hand och ska snart göra den andra.

Lycka till

• Öland2barnsmor

Var hos min doktor fick remiss till sjukgymnasten
    Hon gjorde 2 st i blått formbart plast som hon klippte ut ur ett stort plastark , son la hon det i ett vattenbad och formar direkt på mina handleder till en ringa kostnad tror det var ca 200-300 kr .TIPS i fall man blir svettig på nätterna ta en tvättduk för barn . papper och dubbelvik emellan handleden och skenan . kanon . bara att slänga på morgonen . skriv gärna och tala om hur det går -. du behöver en remiss . misstänker jag .

Blev tyvärr lurad av hjälpmedelcentralen (först) på sjukhuset
    dyrt och totalt värdelösa dom var inte gjorda för min händer (DYRA ) dessa ska vara utprovade för att ge exakt rätt vinkel när man sover ..

• sunshinegirlie

Arbetar som arbetsterapeut på vårdcentralen här. Vi brukar önska remiss från läkaren för utprovning av ortos. Jag tycker du antingen ska kontakta läkaren och begära remiss till arbetsterapeuten eller att du kontaktar arbetsterapeuten direkt som i sin tur får prata med din läkare (kan gå fortare att få en tid på detta sätt). De patienter som jag varit i kontakt med har i vissa fall blivit hjälpta av ortos att ha på dagtid medan en del behöver få tillvekat skena för användning nattetid. Lycka till!

• Suppidupdup

ring till vårdcentralen och be om att få tala med sjukgymnasten där...det är deras uppgift att kolla din hand och göra en nattskena till dig som håller din hand rak på natten så den slipper domna av hela tiden...snacka med barnmorskan att hon ger dig nr...och förklara sedan för sjukgymnasten att du är gravid i den och den veckan och så säger du att handen domnar av och du har svårt att sova på natten pga detta.....lycka till..........
    jag har nattskenor och det hjälper mig...var hos en sjukgymnast...

• KajsaLiza

Jag fick handledsskydd av arbetsterapin till bägge händerna. En sorts universal med kardborreband som hon provade ut till mig. För detta betalade jag 80 kr. Helt OK, både vad gäller hjälpen jag får av dem och priset. Hon sa dessutom att om det kom på dagarna också så skulle jag komma tillbaka och få ett par till att ha på jobbet.(jag jobbar i kök och de kan ju bli lite smutsiga då)

Svar på tråden Skena vid karpaltunnelsyndrom