• klant78

folsyrabrist!!!

hejsan ! hoppas att det finns någon som känner igen sig när det gäller att ha folsyradrist, har nu ätit olika tabletter men ingenting fungerar, vad har ni gjort för att få ordning på värdet.....

• Svar på tråden folsyrabrist!!!
  • Superia

Jag har haft rejäl folat-brist tidigare (ej under graviditet) och behandlades under lång tid med Folacin tillsammans med Behepan (eller Betolvex). Fråga läkaren som konstaterat bristen...

~Den som sår ett frö tror på framtiden~
  • klant78

symtom på bristen är bla överdriven trötthet, hjärtklappning, huvudvärk och muskelvärk

• klant78

dpå måster jag få fråga dig superina, hur länge åt du dessa tab och har du någongång ätit tadl trio be. hur märkte du av att du had detta?

• Hannah76

Är det vanligt? De flesta får väl i sig tillräckligt md folsyra i födan?

• Superia
    Klant78
    Det tog väldigt lång tid innan läk kom på vad han skulle leta efter. De vitaminbrister jag hade (vissa har jag fortfarande) har smugit sig på under så pass många år. Jag låg inne en vända på UAS för utredning där de inte hittade något, när jag sen kom hem igen hade jag turen att få en riktigt bra läk här hemma som tog det på allvar och gjorde massor av tester innan han konstaterade brist på bl a folsyra (folat), B12 och B6. Har ej ätit Trio Be. Jag medicinerades under ca ett år innan värdena blev bra, men jag mådde snabbt bättre efter att jag startat behandling. Nu är jag gravid och B12-bristen är tillbaka, folsyra har minskat rejält i lager det också och jag har åter startat med behandling igen. Symtomen har varit så många och diffusa men sjuklig trötthet, ledvärk, dåligt närminne, ingen motståndskraft mot virus och annat, depressionsliknande symtom, symtom från magen... kan variera stort från person till person
    ~Den som sår ett frö tror på framtiden~
  • Ida 84

Hanna 76: Som jag förstått det så blir det vanligare med brist på folat och även b12. Om man oroar sig över brist på detta tar man kontakt med vårdcentralen så man kan ta ett venprov. Nu är det även vanligt att man kollar detta värde när någon är deprimerad eftersom det kan vara en symtom på brist. Alla får inte i sig tillräckligt ur maten utan måste medicineras. (Som jag själv tex kommer behöva äta mediciner resten av livet)

Klant78: JAg har ätit trio be men jag fick bytat tillbaka och äta folsyra och b12 för sig igen (behepan och folacin) pga att jag fick extrem acne av dem.

• Hannah76

B12 vet jag om att man kan ha brist på o att det är ganska vanligt. Men inte folsyra. Läskigt om man ska skaffa barn.

• AHöst

Jag testade positivt nar jag var gravid (slutade i 2 mf) for MTHFR. Sa jag ater nu 4mg folsyra om dagen. Nu nar jag last lite har och pa lanken sa verkar det som att B-12 inte finns i folsyra. Att det ar tva olika saker? Nagon som vet om det stammer? Blir orolig att folsyran inte ar tillrackligt.

Vad jag kan se i mina provsvar sa har de inte testat om jag faktiskt aven har brist sjalv.

Manga av symptomen ar ju symptom jag har haft en hel del i min tid. Men det kan ju vara vad som helst egentligen.

Du namner symtom fran magen. Vad precis for symptom kan det vara?

• Mymlan74

Har hört att brist på folsyra under graviditeten kan leda till att barnet får ryggmärgsbråck eller att graviditeten slutar i spontan abort. Är det någon som vet hur mycket folsyra man bör ta per dag om man planerar att bli gravid???

• kid

Rekommenderat intag är:
    Kvinnor i barnafödande ålder rekommenderas 400 mikrogram folat dagligen för att vara säker på att ha tillräckliga nivåer redan vid befruktningstillfället. (Det är det som finns i så gott som samtliga multivitamin-tabletter)
    Samma rekommendation gäller under hela graviditeten och amningstiden.
    I de nya nordiska näringsrekommendationer som presenterades våren 2004 har rekommendationen höjts till 500 mg för gravida och ammande.

Det räcker alltså med en tablett om dagen av ett vanligt vitaminpreparat eftersom man genom kosten får i sig ca 200-300 mg.
    Sen är det ju bra om man äter mycket broccoli för det innehåller massa folsyra!

• Röding

Vill man inte ta ett multivitaminpreparat går det lika bra att köpa enbart folacin (folsyra). Finns på apoteket. /Röding

• kid

Just Folacin är väl receptbelagt?

• AHöst

Jag ahr for mig att de rekommenderar 400 mg i just tablett ovanpa dagliga kosten just for att det visat sig att kroppen faktist tar upp tabletterna battre.

Svar på tråden folsyrabrist!!!