• josssan84

hur funkar tradera?

Hej, har en liten fundering...
    va inne för första gången på tradera idag och hittade det jag sökte.
    Jag gjorde så att ja blev medlem och skulle bjuda.
    Det stod ett utropspris, jag bjöd 50kr över, sades då att ja inte fick objektet. Jag var den första som bjöd och ja bjöd över utropspriset, vad beor det på då?
    Texten stod i röd färg, men att det var jag som hittils bjudit högst....

Lite rörigt, ursäkta mig, men det va som sagt första gången ja var inne där!

Nån med tips?

• Svar på tråden hur funkar tradera?
  • Amorella

Var det kanske ett reservationspris? Vill du lägga ut länken här eller i min gästbok kan jag kolla?

• josssan84

Tiden går ut imorgon kväll.
    Kanske ett reservationspris, men hur vet man det och hur mycket det är. Mitt pris står ju överst och att det bara e ja som bjutt

• mumlan1

reservationspriset får man inte reda på...

• Jess69

Ibland kan säljaren bli avstängd mitt i en auktion,
    då blir ju lagda bud röda...det kan väl även vara så
    att säljaren dragit tillbaks hela auktionen...

Är själv ganska ny på Tradera , men just
    såna där grejer har jag hört om...kanske kan det
    vara nåt sånt?

• josssan84

Amorella
    Sorry, ja e inte så bra vad det gäller datorer
    Men precis så som det så ut på din, ser det ut på det ja bjutt på, vad beror det sig på? Har jag en chans ändå?

• Amorella

Nej, det är alltså ett resrvationspris. Då måste du bjuda över det. Jag gillar inte riktigt det där med reservationspris. Jag tycker det är jobbigt, men det är ett sätt för säljaren att få igång budgivningen.

Får väl bara säga också att jag inte har något med auktionen ovan att göra; jag letade bara snabbt reda på en auktion med resrvationspris /dyrbar vara med lågt utropspris...)

• Amorella

Så här står det på Traderas sida:

Reservationspris
    En säljare kan ange ett "reservationspris" i sin auktion, dvs det lägsta pris man är beredd att sälja sitt auktionsobjekt för. Reservationspriset är dolt för alla budgivare. Det framgår dock av auktionen om det finns ett reservationspris och om liggande bud har uppnått denna nivå eller inte.

Ej vinnande bud - betyder att inget bud som motsvarar reservationspriset har lagts. Om auktionen avslutas i detta läge så utses ingen vinnare.

Uppnått - betyder att reservationspriset är uppnått. Den högsta budgivaren utses till vinnare när auktionen avslutas.

Syftet med reservationspriset är att kombinera detta med ett lågt utropspris och därmed få igång budgivningen i ett tidigt skede.

Bud under reservationspriset leder inte till köp, men ger säljaren en bra indikation på vad köparna är beredda att betala. Säljaren får med den kunskapen bättre förutsättningar för en lyckad prissättning i kommande auktioner.

• josssan84

Alltså måste man fortsätta bjuda till en grön text uppstår?

• Amorella

Exakt! Och det är ofta en bra bit över utropspriset. Men testa och lägg vad du är beredd att betala. Men tänk alltså efter före hur mycket du är beredd att ge.

Svar på tråden hur funkar tradera?