• Druttan

Gräddsås som skär sej!

Hjälp en total värdelös matmor i köket!! Varför skär sej min sås (på lättgrädde) Har stekt kyckling och wokade grönsaker, brukar slå lättgrädde på, varför skär sej h-vetet? Nån klok som vet vad jag ska göra? Nu har jag en grynig hemsk simmig sak som icke ser aptitlig ut!

HJÄLP!!!

• Svar på tråden Gräddsås som skär sej!
  • Du är för liten

hm... när det gäller bearnaisesås så skär den sig för att det är för varmt i kastrullen/pannan. Det kanske är samma sak här? Du kanske får binda ihop det med lite maizena mjöl? Vet inte, har aldrig varit med om att det skurit sig så.. det kanske är föt hett? Woka gör man ju på väldigt hög värme

• maj72

Hur gjorde du? Kokade du upp såsen efter du har haft den i?

• Aihnoa

Isbit eller äggula oxh koka INTE upp igen!

• Jennie Brunflo

Det låter som om du haft för varmt när du hällde på grädden.

Gör en bottenredning med lite av simsåsen, späd med mjölk och lite mer av den skurna såsen.

Koka till en sås och häll ihop med den skurna såsen.

• Majsan70

lättgrädde skär sig lätt om man kokar för hastigt eller för länge. Den blir bäst av att slås på straqx innan servering. Man kan hälla i lite redning oxå eller lite vanlig grädde för att få ordning på det hela.

• annca

Vad är det för grönsaker? Om man har syrlig frukt, som tex ananas med, kan syran göra att grädden skär sig.

• MalinI

Annars finns det ju gräddsås att köpa på pulver från Knorr Om man är en riktigt dålig husmor. Sås och jag går inte i hop

• Druttan

oj tack för alla snabba svar!
    Jo jag misstänker jag hade för varm panna.. och för länge..
    ska tänka på det nästa gång!
    1000 tack till alla mästerkockar!

Svar på tråden Gräddsås som skär sej!