• cyberpolle

Farligt med ca 1 liter coca-cola per dag?

Jag har kommit in i ett colaberoende igen... inte bra jag vet. De första tre månaderna av grav mådde jag så illa att jag inte kunde dricka en droppe cola, men nu senaste två månaderna har jag kommit igång igen...jag är i vecka 30.

Det går inte att bara sluta tyvärr, då hade jag gjort det....kan inte komma på någon lika tillfredsställande dryck som alternativ...

Vet att man måste komma upp i ca 2-3 liter/dag för att koffeinet ska vara skadligt, men hur är det med sockret?? Någon som har pratat med dietist? (själv har jag inte kommit mig för än)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Farligt med ca 1 liter coca-cola per dag?
  • Rebekka

Själv har jag hört att 4 glas om dagen är på gränsen för att vara för mycket för bebin. Koffein kan försämra fostrets tillväxt. Sockret kan däremot bidra till att du utv. graviditetsdiabetes och får ett ovanligt stort barn.... sen får du tänka på dina tänder med
    Kram

• Du är för liten

oj oj, alldeles för mycket, även om du inte vore gravid.. och.. hur har du råd!?
    Det är 13 sockerbitar i en cola burk på 33cl.. tänk hur mycket socker du sätter i dig dagligen! ungefär 30 sockerbitar bara på dryck!
    Inget bra med beroende för övrigt så försök sluta o stå ut med huvudvärken ett tag (vet hur det är )

• CeeJay

Jag hade precis vant mig av med vanlig cola när jag blev gravid Fick tillbaka suget och drack mycket cola under hela graviditeten, utslaget på hela tiden kanske det inte blev riktigt 1 liter per dag men nära på...
    Min dotter föddes helt frisk, vägde 4190 gram och var 52 cm lång så ingen försämrad tillväxt där inte
    Jag däremot gick upp ca 22 kg (inte enbart beroende på coca-cola givetvis) men sockret och god mat och nästan ingen motion (bla pga foglossning) har satt sina spår. Nu 6 mån efter förlossningen har jag ca 8 kg kvar att gå ner.

Prata med din barnmorska om du är orolig.

Lycka till med bebisen och ditt cocacola-beroende.

• Sofie75

Usch, sluta drick cola!
    Man blir både lönnfet och får hål i tänderna.
    Dagens sanning. Drick bara när det är "fest" alltså på helgen eller nåt sånt istället.
    När sambon slutade dricka läsk så gick han ner flera kilon.
    Det är bara dumt att bälja i sig läsk.
    Försök för din egen och bebisens skull att dricka nåt annat istället.
    Det är vad jag tycker i alla fall.

Tycker att du ska höra med mvc eller en dietist ang påverkan på bebisen.

Obs, jag menar inget illa utan tänker bara på dig i gott syfte

• cyberpolle

Jag har tidigare kollat på lvr's sida om det där med koffeinet. Sist fick jag det till 2-3 liter som sagt (men så mycket hoppas jag att ingen dricker..)

Ok, så sockret påverkar mest mig, men det är ju förstås i sin tur dåligt för bebben...hm....jag måste skärpa mig...har t om börjat köpa colan i 33 cl burkar för att jag inbillar mig att jag då dricker mindre än om jag köper 1 1/2 liters flaskor....men det blir iaf 3 burkar per dag Jag får kanske försöka trappa ner successivt...hm...och tänderna mår ju inte bra heller förstås, vad dum man är egentligen, samtidigt finns det värre beroenden.

Nåväl, jag ska försöka dra ner på colan så gott det går. Tack för svaren!

• maj72

Håller med - alldeles för mycket oavsett om du är gravid eller ej. dra ner på en vettig nivå, dvs 3-4 glas per dag.

• Nette

Miljoner Amerikaner kan ju inte ha fått skadade barn?! Läste i en Vi föräldrar att Malou från tv4 bara måste ha ett hamburgermeny med pomme och cocacola VARJE dag under sin grav och hennes barn blev helt normalt.

• Pyttet

Min barnmorska avrådde mig från att dricka coca cola, men hon sa aldrig varför. Däremot sa hon ingenting om att jag skulle hålla mig ifrån kaffe! Konstigt! Det kanske var mest för sockret hon menade.

• Sassafrass

Vet hur svårt det är att sluta. Innan jag blev gravid drack jag nästan 2 liter varje dag. Sen fick jag avsmak för det och har sett till att inte prova och se om det smakar gott igen. Se till att ha något annat gott hemma att dricka. Till att börja med kan du ju ha någon annan läsk utan koffein i. När du väl kommit undan koffein beroendet är det lättare att dra ner även på vanlig läsk.

Lycka till

Svar på tråden Farligt med ca 1 liter coca-cola per dag?