• Nericia

min hund är sjuk (diarre och kräkningar)

Min hund har varit dålig nu i en vecka, hon spyr och har diarre om vartannat. har ringt veterinären och dom säger att det är något som går bland hundar nu, igår var hon riktigt pigg och åt, men idag så är hon nere och dålig igen. har fått tagit ledigt från jobbet imorgon. man blir ju så orolig för henne.

är det någon mer som har problem med sin hund?

har ni några tips på vad man ska göra när dom är dåliga.

jag har kört den här proceduren med ris och fisk, men hon vill inte ha. sen har jag fått hundmat och tabletter från veterinären som hon ska äta, men det åt hon fint igår, men idag vill hon ej.

hon är krånglig när det gäller medicin. hon är så smart, jag försöker gömma medicinen i god mat som hon gillar men hon äter maten och spottar ut tabletten.
    och nu när hon ej vill äta mat, så får jag ju ej i henne tabletterna heller.

kanske måste åka iväg med henne igen. men jag har ringt och dom sa bara att det är nått som går och att jag skulle tänka mig själv att när vi människor har magifluensa så vill ju ej vi äta.
    att jag ska avvakta.

hur gör ni med era hundar?

• Svar på tråden min hund är sjuk (diarre och kräkningar)
  • MissBlaise

Min hund har varit djuk så där två gånger. Jag gav henne ingen mat första dagen utan blandade lite salt och socker i hennes vatten, sen nästa dag fick hon havregryn uppblött i vatten. Sen va hon frisk Jag personligen trycker ner tabletterna i halsen på min hund om hon inte tar dem, inte så trevligt men bättre det än att hon e sjuk.

• Birgitta2

Vi blev tipsade om majsvälling som du köper i den vanliga affären. Den är nyttig och väldigt skonsam för lilla magen. Ingen annan mat och bara ett bar dl i taget (beroende på storlek på hunden naturligtvis). Låt magen vila i 3-4 dagar och fortsätt sedan med den vanliga skonkosten.

• Hannah76

Se till att den får i sig vätska de kan torka ut väldigt snabbt. Jag gav min hund yoghurt o blåbärspure.

• Nericia

ja jag får spruta i henne vatten, igår drack hon vatten själv, men idag har jag fått spruta i henne igen.

jag det där om välling har jag hört någon gång. det kanske man ska prova.

• Birgitta2
    Carro29 skrev 2006-10-17 14:06:42 följande:
    ja jag får spruta i henne vatten, igår drack hon vatten själv, men idag har jag fått spruta i henne igen.jag det där om välling har jag hört någon gång. det kanske man ska prova.
    Vår dåvarande jycke fick en riktigt läskig sprutdiarré och det gick inte över. Veterinären tipsade om majsvälling. Efter bara en halv dag med majsvälling men ingen fast föda, blev han bättre. Han fick majsvälling i många små mål varje dag. Fjärde dagen började vi introducera ris... jag tror vi tog 10 dagar på oss tills han var vid full vigör och åt sin vanliga kost helt och fullt. Han blev helt bra.
  • Madicken

Prova att ge vätskeersättning, sånt som man ger magsjuka barn, finns på Apoteket.
    Jag sprutade in vätskan i munnen på min älskling varannan timme så att hon totalt fick i sig ca 2 dl/dag (hon väger 5 kg).

• Birgitta2
    Madicken skrev 2006-10-17 14:12:59 följande:
    Var försiktig så att du inte börjar med vanlig kost för tidigt.
    Precis! Det är mycket viktigt. Introducera försiktigt försiktigt. Låt det hellre ta lång tid än att puscha på. Det kan ge bakslag som är värre än det första utbrottet av magsjuka.
  • Nericia

Madicken:ja det kanske jag ska prova. min väger 49 kg. så det blir ju lite mer jag får ge henne,haha.

tack för alla svar. ja man blir ju så orolig för sin lilla plutt. min vovve klarar jag mig inte utan och när hon blir sjuk, så blir jag så orolig. hon är ju min lilla tjej.haha.

va bra det vore om dom kunde säga vad som är fel. ibland så önskar jag att vovvar kunde tala.

• Birgitta2

Och min vägde 65 ...Men ta det försiktigt med vällingen första timmarna. Se hur jycken mår i magen osv. Den ska vila så det får inte bli något frosseri.

• Gose

Hej, jag tycker du skall kontakta en annan veterinär!

När en hund har haft kräkningar och diarre i över en vecka är det risk för vätskebrist vilket då bör tillsättas intravenöst eller under huden. Vidare när symptomen har hållit på så länge så kan det bero på en främmandekropp så kontraströntgen skulle jag definitivt göra omedelbart.
    En annan orsak skulle kunna vara förgiftning eller annan mag tarm störning, vidare så har veterinärerna ett medel som ges i pasta form genom spruta i munnen som innehåller de koncentrerade doser med "bra" bakterier för mag och tarmflora.

Lycka Till!!!

• Hallonsaft

Din hund har nog kräk-och diarresjukan. Den kommer varje höst och vår.

Att hunden inte äter är en sak, men dricker måste den absolut göra!! Annars är det akut in. En hund dör mycket fort i uttorkning om den kräks och har diarre utan att få i sig vätska.

Går det inte att lura hunden med tabletterna så är det bara till att öppna munnen, kasta ner tablett och hålla fast runt nosen en stund. Håll tills hunden har svalt. Detta fungerar alltid. Om Du inte får upp hundens mun, kan Du pilla in tabletten mellan tänderna.

Försök även att få i din hund druvsocker för människor. Alternativ vatten som Du löst upp köttbuljong i. Vätska måste den ha i alla fall. Håll även stor koll på huden, om den börjar bli uttorkad.

• Nericia

min hund är ej så lätt att få upp käkarna på när hon ej vill, det är en rottis. men nu har jag lurat henne, hon fick lite kaviar på tabletterna och det tog hon. och sen drack hon faktiskt. hon älskar kaviar. egentligen ska jag väl inte ge henne det nu men det var så lite jag gav, och hon åt det ju.

och jag vill ej bara dra upp käkarna, hon blir väldigt rädd. hon har en tuff bakgrund bakom sig så hon är väldigt rädd för allt konstigt.

hon är misshandlad som liten, hon vart omplacerad till mig.

så allt man gör med henne får man ta lite snällt och metodiskt för gör jag fel så är det kört nästa gång jag ska försöka med samma sak.

• Hallonsaft

Carro: Så bra att det gick att få i henne tabletten! Så fortsätt med det du. Bättre än att tjafsa om hon har tråkigt förflutet.

• Nericia

idag mår tjejen bättre. hon äter lite ivarje fall. och dricker vatten, och spottar ut medicinen. men men fick till slut i henne medicinen. så det känns som att hon är på bättringsvägen. tack för alla tips!

Svar på tråden min hund är sjuk (diarre och kräkningar)