Göra om gammalt furubord
Har fått tag på ett gammalt lackat furubord - sååå fult - men tänkte att man kanske kunde renovera det. Min tanke var att man skulle kunna slipa ner det och sedan vitlasera det eller måla det vitt. Någon som provat? Tips?
Har fått tag på ett gammalt lackat furubord - sååå fult - men tänkte att man kanske kunde renovera det. Min tanke var att man skulle kunna slipa ner det och sedan vitlasera det eller måla det vitt. Någon som provat? Tips?
Mina föräldrar har slipat ner och oljat sitt gamla furubord. Oljat i flera omgångar för att de skulle bli riktigt mättat. Det har blibit jättesnyggt. Och mamma som var nyfiken för att se hur mycket borde pallade testade med att kleta rödbetor på bordskivan och det blev inte en enda färgfläck.
Hej!
Vill du vitmåla det så tvätta ner det med målartvätt. skölj noga o anv. gummihandskar.
Låt torka.
Slipa ner ytan.
Grundmåla med grundfärg. (på så vis ser man ojämnheterna lättare)
spackla ut ojämnheter med snickerispackel ev snabbspackel. låt torka, slipa o upprepa proceduren tills du är nöjd med ytan.
Glöm inte damma av ordentligt innan du ska måla.
Jag grundar alltid 2 ggr, eller tills det täcker!(mellan strykningarna slipar jag med fint sandpapper) Och färdigstryker 1 gång.
Lycka till! // Mimmis
Tack för tipsen! Kan kanske vara värt att prova.
Jag vill ha ett riktigt stort matbord som rymmer typ 12 personer, men nya är ju så dyra. Får se om jag ger mig på det...