• cateye3

Tratt eller strumpa (kastrerad honkatt)? snabb hjälp tack

Har läst nånstans att om katten inte kan ha tratten (hon kastrerades idag) så kan man klippa hål i en strumpa och trä över.

Ni som har gjort detta, kan ni beskriva hur ni gjorde och "vad för strumpa" det ska vara?

• Svar på tråden Tratt eller strumpa (kastrerad honkatt)? snabb hjälp tack
  • Majakattan

Jag hade varken tratt eller något annat till min hona när hon kastrerades. Det gick jättebra ändå, hon rörde inte såret. Min veterinär sa att det var onödigt med tratt.

• RingRing

Min vet sa att jag inte heller behövde något att trä på då dom andvänt ståltråd och katter brukar inte tycka om att slicka på det. Så tyvärr kan jag inte svara på din fråga men hoppas att det går bra.

• Skärgårdsfru

Jag har bara använt tratt eller inget alls. Men jag har också hört det där med strumpan. Då har dom tagit en nylonstrumpa och klippt bort tårna och hälen och sen trätt strumpan över katten så den hamnar över operationssåret. Jag har hört att det fungerar jättebra på vissa katter och på andra inte. Så du kan ju prova De flesta katter blir nog tokiga på att ha något spänt runt magen dock och försöker slita av sig det. Veterinärer brukar säga att katterna inte vill slicka på stålstygnen men dom kan göra det ändå.

Svar på tråden Tratt eller strumpa (kastrerad honkatt)? snabb hjälp tack