Hund varannan vecka?
Min sambo har delad vårdnad om en hund, dvs hon bor hos oss varannan vecka.
Jag har varit tveksam till detta då jag tycker att hunden är ganska nervöst lagd
och förmodligen behöver mer stabilitet.
Varje gång det hänt något speciellt omtumlande för hunden, t ex när hennes
matte flyttade, när hennes husse flyttade in hos oss eller på sista tiden de
gånger hon bytt hem varannan vecka så kräks hon, eller hulkar länge och verkar allmänt illamående (oftast på nätterna).
Min fråga är: Finns det någon som vet om det finns vetenskapliga bevis på att hunder inte bör skjutsas runt så här?
Det är en snäll och trevlig hund, det jag har problem med är att hon skäller och vaktar ganska mycket så vi undviker att ta hem främmande när det är "vår" vecka, eftersom hon då får ligga instängd i sovrummet. Annars stryker om omkring besökarna och morrar hela tiden. Dessutom skäller hon när vi öppnar garderobsdörren, städskåpsdörren eller om det bara hörs en lite knackning någonstans ifrån.
Jag tycker att hon beter sig nervöst, men det här är precis som att ha styvbarn. Jag har inte mycket att säga till om när det gäller hennes uppfostran, fast sambon är ganska överens med mig om att hunden egentligen behöver mer stabilitet.
Vad skall man göra för hundens bästa?
Hon tillhör egentligen sin matte från början, men sambon har såklart blivit fäst vid henne också.
Kan tillägga att hon är: Kelpie-Dalmatiner-Schäfer-Leonberger, en inte helt lätt kombination.
Tar gärna emot tips och råd!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-30 14:45:49:
Vi har nu bestämt att vi bara skall ha hunden varannan helg och se hur det går.