• emmser

Hund varannan vecka?

Min sambo har delad vårdnad om en hund, dvs hon bor hos oss varannan vecka.
    Jag har varit tveksam till detta då jag tycker att hunden är ganska nervöst lagd
    och förmodligen behöver mer stabilitet.

Varje gång det hänt något speciellt omtumlande för hunden, t ex när hennes
    matte flyttade, när hennes husse flyttade in hos oss eller på sista tiden de
    gånger hon bytt hem varannan vecka så kräks hon, eller hulkar länge och verkar allmänt illamående (oftast på nätterna).

Min fråga är: Finns det någon som vet om det finns vetenskapliga bevis på att hunder inte bör skjutsas runt så här?
    Det är en snäll och trevlig hund, det jag har problem med är att hon skäller och vaktar ganska mycket så vi undviker att ta hem främmande när det är "vår" vecka, eftersom hon då får ligga instängd i sovrummet. Annars stryker om omkring besökarna och morrar hela tiden. Dessutom skäller hon när vi öppnar garderobsdörren, städskåpsdörren eller om det bara hörs en lite knackning någonstans ifrån.
    Jag tycker att hon beter sig nervöst, men det här är precis som att ha styvbarn. Jag har inte mycket att säga till om när det gäller hennes uppfostran, fast sambon är ganska överens med mig om att hunden egentligen behöver mer stabilitet.

Vad skall man göra för hundens bästa?
    Hon tillhör egentligen sin matte från början, men sambon har såklart blivit fäst vid henne också.

Kan tillägga att hon är: Kelpie-Dalmatiner-Schäfer-Leonberger, en inte helt lätt kombination.

Tar gärna emot tips och råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-30 14:45:49:
    Vi har nu bestämt att vi bara skall ha hunden varannan helg och se hur det går.

• Svar på tråden Hund varannan vecka?
  • jockesfru

men om hunden redan är nervöst lagd...så måste jag säga att det är lite egoistiskt av er att frakta hunden fram och tillbaka. Tänkte ni inte på hundens bästa....den behöver ju också känna att den kan landa nånstans.

Ludvigs mamma
  • iii

håller med jockes fru. Hundens bästa bör vara det man har i åtanke och det är ju knappast detta arrangemanget. Förstår verkligen att din sambo också är fäst vid hunden, men ibland måste man släppa lite på vad man själv vill för andras skull.
    Kan han inte bara ha "umgänge" med hunden? Hälsa på lite, gå på någon promenad och så? Då har ju hunden iaf ett fast ställe att bo på...

• Norpan666

Hej! Har ingen aning om studier på detta, men jag och exet har också delad vårdnad fast vi har henne 2 veckor åt gången istääet för 1. Har haft det så i 1,5 år och det funkar utmärkt för oss. Hon är glad hela tiden så det där är nog olika från hund till hund. En boxer har vi. Lycka till!!

• Hallonsaft

Om hunden är så nervös som Du beskriver så skulle jag absolut försöka hitta en bättre lösning. Låt säga att Ni behåller henne hemma hos Er, så kan ju matten komma över och gå ut en promenad med hunden när hon känner för det. På så sätt får Ni ju alla träffa henne, men att hon har en fast punkt i sitt liv.

• emmser

Ja, min känsla har hela tiden varit att detta inte har varit rätt för hunden.
    Man nu är ju inte jag den som kan besluta över detta tyvärr, utan jag kan ju bara
    tala om för alla inblandade vad jag tycker.

Hennes matte har ett jobb som gör att hon planerar sina resor efter när hon har hunden, men är det någon som skall ha hunden på heltid så är det hon. Så hon får nog tänka om där. Jag har i hela mitt liv valt bort husdjur för att jag tycker att dom begränsar mig, nu kunde jag ju inte välja bort min sambo bara för att han hade hund när ha dök upp (lika lite som han kunde välja bort mina barn). Men varannan vecka är mer än väl för mig.

Sambon skall ringa sitt ex och försöka komma fram till något vettigt, jag hoppas att dom gör det. För helt klart så behöver hunden en fast punkt.

• Hallonsaft

Hoppas att det löser sig till dess bästa för alla inblandade.

• Älskar mina  underbara döttrar

Om ni älskar er hund, vem ska ni då tänka på i första hand? Osäkra hundar mår mycket bättre i en stabil miljö med tid och kärlek.
    Hoppas att det ordnar sig för hundens bästa!

• Hallonsaft

Snygg stavning jag fick till i mitt tidigare inlägg. Menar så klart: till det bästa

Svar på tråden Hund varannan vecka?