• Anonym

Måste man skatta för det man säljer på tradera???

Jag säljer MYCKET grejer på Tradera, bland annat köper jag in barnkläder billigt som jag sedan säljer med förtjänst på Tradera. Nu har jag läst att de ska kolla upp sånt här med näthandel NOGA och då sitter jag nog i skiten... Har ju lixom inte lagt undan några pengar och skulle ALDRIG kunna betala skatt på allt jag sålt, jag tjänar så dåligt på mitt vanliga jobb så jag har haft det här som hobby och för att dryga ut inkomsten. Vad gör man??? Hoppas på lite tur eller vad??? Snälla hjälp om någon vet hur det funkar!!

• Svar på tråden Måste man skatta för det man säljer på tradera???
  • Jojo77

vinsten måste vara mer än 50 000 kr/år har jag för mig

• mirre2

japp de e som JOjo skriver nästan säker på de

• jockesfru

tror det är 50000. men kolla rsv

Ludvigs mamma
  • Anonym

Men hur kan man veta hur mycket vinsten är? Jag har ju knappast kvar kvitton på allt!

I och för sig så har jag handlat en del under rean på P.o.p. och sedan sålt på tradera med ganska bra vinst. Men inga kvitton kvar därifrån! OM det skulle bli nåt tjafs, kan skattemyndigheten typ kolla upp på mitt p.o.p. bonuskort att jag faktiskt handlat för väldigt mycket där? Gäller det som "kvitto"?

• Anonym

Nja....jag är inte så säker på att man får ha en vinst på 50.000:-. Vet att om man tex är pensionär får du ha en firma med en omsättning på något liknade belopp!

Vet att man får sälja sina begagnade saker men det finns en tariff för hur mycket, men som sagt det är begagnade grejor som man själv har haft i sitt hushåll inte nya prylar!

• Anonym

Det som jag säljer är ju 90% nytt och 10% är barnens gamla kläder, men det står inte för så mycket pengar.

• grabbarnabus

Vinst över 50 000 beskattas
    För den som säljer enskilda varor vid enstaka tillfällen är det bara skatt på vinster över 50000 kronor.
    Beskattningen sker då som inkomst av kapital, det vill säga med 30 procents skatt. Någon moms ska inte läggas på sådana försäljningar.
    Om du säljer varor i en verksamhet som är yrkesmässig och har en viss omfattning kan det betraktas som näringsverksamhet ? även om du inte registrerat en firma.

Källa: Skatteverket

• Anonym

OK men ska man anmäla eller hoppas på lite tur? Hur noga kollar de? Jag har ju inte 1000 omdömen precis men ganska många.

• grabbarnabus

Äsch...inte tror jag det är någon fara då. Men visst nu vet jag inte vem du är på Tradera . Men vissa som lägger ut hur mycket auktioner som helst med bara nya kläder kan nog kanske bli kollade. Men Tradera är stort och det är många att gå igenom, så det är nog ingen fara!

• djmugg

Starta en enskild firma om du säljer mycket. Då har du ju koll på allt.

• Anonym

*puffar* någon mer som vet??

• Comedia

Men du... Tror du att du gjort så mycket i vinst??

Du får ju räkna bort vad inköpet har kostat dig. Om du gjort en vinst på 50,000:- så borde du ju ha lite koll, det är rätt mycket pengar. Och ja, om du säljer så mycket så finns det ju risk att du blir en av dem som man kollar.

• sommartorpet

Du köper in för att sälja med vinst, då gäller inte 50.000 i vinst, då har driver du näringsverksamhet. Du har alltså lite av val mellan pest och kolera här.
    Endera får du säga att allt var begagnat eller för litet eller inte passade av annan anledning och hoppas på att SKM tror dig (inte stora chanser alltså). I det fallet räknas 25% av försäljningspriset som anskaffningsvärde vilket gör att du kan sälja för 67.000 utan att betala skatt.
    Alternativt har du kvar dina inköpskvitton och försöker ta det beloppet som en kostnad för att minska din verkliga vinst men då visar du ju också att du verkligen köpt för att sälja och du har ett företag. Utöver skatter och sociala avgifter ska du då också betala moms.

Nu är det ju inte så att Skatteverket sitter och går igenom auktionerna på Tradera för att hitta de som har många försäljningar ute. Man begär bara uppgifter från Tradera på vilka som betalt provisioner på försäljningar och så får man en snygg och prydlig lista med namn och personnummer på alla som säljer där. Var man sedan tänker dra gränsen i belopp för granskning vet väl ingen mer än SKM idag.

Du ska veta att om de hittar dig och du inte själv deklarerat inkomsten så får du minst ett skattetillägg på 40% av skatten men är det större belopp det handlar om så kan det också bli åtal för skattebrott. Inte för att jag vill skrämma upp dig men jag förstår inte hur folk kan vara så naiva att man inte tar reda på vilka regler som gäller innan man sätter igång med sina affärer. Det bästa du kan göra är ju iallafall att se till att få lämnat in en rättning av din deklaration för ifjol om du sålde redan då för betydande belopp så kan du iallafall slippa undan med bara skatten om de skulle hitta dig.

• Anonym

mig har det kollat.. eller utreder fortfarande...

de tar dina kontoutdrag , håller liten koll på vad du säljer osv, sedan en vacker dag kan de stå utanför din dörr å göra husransaken eller skicka ett brev å be dig uppge bokföring eller komma med liknande handlingar.. i mitt fall har jag sålt saker efter att sålt två hus senaste åren, alltså begagndade saker... samt begagnde barnkläder å en del nytt som jag sålt å köpt som du, men inte märkes kläder å dyl utan små prular för 10-40.- så mina "vinster" har verkligen inte varit enorma!
    å inte har jag kvitton kvar inte ens för porto å dyl...
    jag får helt enkelt göra en uppskattning från traderas fakturor, kontoutdragen (som de kan skicka till dig, då jag inte hade sånt heller sparat), markera på kontoutdragen allt som man kan bevisa inte är tradera försäljning tex.. barnbidrag, flytt mellan egna konton , lön osv..

Om man säljer en enstaka affär (på tradera, privat, blocket, loppisar eller vad som hellst) så får man göra en vinst på 50 000.- utan att skatta för det, resten skattar man 30 % på.

MEN säljer man allt som oftast har tex auktioner ute varje månad så skall allt skattas från första kr!!! oavsett om det är begagnde saker!

naturligtvis skall man dra av för porto, traderas avgifter mm...

Omsätter man över 30 000.- år, (dvs de man säljer+frakt å ja allt inräknat) så skall även moms redovisas!!

jo jo-- så här sitter jag med skattemyndigheten om tjablar om en uppskattad summa (efter avdrag för porto, traderas avgifter mm) på ca 20 000,- (som blir kvar efter dyl utgifter) å då skall ännu sakernas inköpspris drars av!!
    ja för mig är det ju vinst/pengar då sakerna annars skulle ligga å skräpa! men det är ju ändå ingen riktig vinst!

summan för porto har jag på uppskattat efter sista månadens försäljning hur mycket gick i porto av de inkomna summan,
    sen behöver den ju inte vara likadan förraåret men iallafall nått slags uppgift, kanske kommer skattemyndigheten att säga att de inte godkänner nått utan kvitton vad vet man...

dessutom skall man betala 40 % extra som straff avgift då man inte uppgivit detta i deklarationen...

å skulle man gå med förlust så skall det ändå deklareras tex som hobby försäljning! skattemyndigheten menar att jag skulle varit tvungen att spara kvittona på tex barnkläder som jag köpt ditt egna barn, om jag tänkt sälja dessa... men hur många gör det?

förhoppningsvis kommer skattemyndigheten till samma slutsats att jag inte gjort nån direkt vinst, återstår att se... men knappast.. får de inte fast skurkar så hoppar de på oss små som inte förstår oss på att man måste mygla med allt...

ja de kan kolla alla dina kort, alla konton, göra husransakan på jakt efter pengar å kvitton, kolla bankfacken osv, osv...

Däremot tror jag att de kollat färdigt tradera för i år, iallafall de man läst i tidningar... det är ju sent för att göra husransakan nu när säljarna vet om att de är på g... men men vem vet.. å vågar du vara utan att uppge nått nästa år för årets försäljningar?

Svar på tråden Måste man skatta för det man säljer på tradera???