mig har det kollat.. eller utreder fortfarande...
de tar dina kontoutdrag , håller liten koll på vad du säljer osv, sedan en vacker dag kan de stå utanför din dörr å göra husransaken eller skicka ett brev å be dig uppge bokföring eller komma med liknande handlingar.. i mitt fall har jag sålt saker efter att sålt två hus senaste åren, alltså begagndade saker... samt begagnde barnkläder å en del nytt som jag sålt å köpt som du, men inte märkes kläder å dyl utan små prular för 10-40.- så mina "vinster" har verkligen inte varit enorma!
å inte har jag kvitton kvar inte ens för porto å dyl...
jag får helt enkelt göra en uppskattning från traderas fakturor, kontoutdragen (som de kan skicka till dig, då jag inte hade sånt heller sparat), markera på kontoutdragen allt som man kan bevisa inte är tradera försäljning tex.. barnbidrag, flytt mellan egna konton , lön osv..
Om man säljer en enstaka affär (på tradera, privat, blocket, loppisar eller vad som hellst) så får man göra en vinst på 50 000.- utan att skatta för det, resten skattar man 30 % på.
MEN säljer man allt som oftast har tex auktioner ute varje månad så skall allt skattas från första kr!!! oavsett om det är begagnde saker!
naturligtvis skall man dra av för porto, traderas avgifter mm...
Omsätter man över 30 000.- år, (dvs de man säljer+frakt å ja allt inräknat) så skall även moms redovisas!!
jo jo-- så här sitter jag med skattemyndigheten om tjablar om en uppskattad summa (efter avdrag för porto, traderas avgifter mm) på ca 20 000,- (som blir kvar efter dyl utgifter) å då skall ännu sakernas inköpspris drars av!!
ja för mig är det ju vinst/pengar då sakerna annars skulle ligga å skräpa! men det är ju ändå ingen riktig vinst!
summan för porto har jag på uppskattat efter sista månadens försäljning hur mycket gick i porto av de inkomna summan,
sen behöver den ju inte vara likadan förraåret men iallafall nått slags uppgift, kanske kommer skattemyndigheten att säga att de inte godkänner nått utan kvitton vad vet man...
dessutom skall man betala 40 % extra som straff avgift då man inte uppgivit detta i deklarationen...
å skulle man gå med förlust så skall det ändå deklareras tex som hobby försäljning! skattemyndigheten menar att jag skulle varit tvungen att spara kvittona på tex barnkläder som jag köpt ditt egna barn, om jag tänkt sälja dessa... men hur många gör det?
förhoppningsvis kommer skattemyndigheten till samma slutsats att jag inte gjort nån direkt vinst, återstår att se... men knappast.. får de inte fast skurkar så hoppar de på oss små som inte förstår oss på att man måste mygla med allt...
ja de kan kolla alla dina kort, alla konton, göra husransakan på jakt efter pengar å kvitton, kolla bankfacken osv, osv...
Däremot tror jag att de kollat färdigt tradera för i år, iallafall de man läst i tidningar... det är ju sent för att göra husransakan nu när säljarna vet om att de är på g... men men vem vet.. å vågar du vara utan att uppge nått nästa år för årets försäljningar?