• N1an

Murgröna

Jag lyckas aldrig med mina murgrönor. Vi fick en stor murgröna i somras när vi gifte oss och nu börjar den vissna. Vad gör jag för fel. Tipsa mig. Det är alltid så efter ett par månader och jag älskar ju denna blomma. Hjälp mig med tips!

• Svar på tråden Murgröna
  • Nyfiken gul

*du vattnar för mycket så den alltid är sur - känn med fingret ner i jorden innan du vattnar... låt torka upp mellan vattningarna

*den står för soligt eller för mörkt - byt fönster o se om den trivs någon annan stans..

*du vattnar för LITE....

*ohyra - murgröna är tyvärr svåra - dom angrips ofta av ohyra.  Se över krukväxten med jämna mellanrum o kolla baksidan av bladen - finns det vitt "spindelnät" på bladen, har det vita små prickar undertill som rör på sig osv.. så är det ohyra.. behandla med ohyra-medel..

• mimmi 1

eller duscha med såpvatten, det är jättebra mot ohyra, och både billigare och miljövänligare än ohyraspray.

Det är nog ojämn vattning som är boven... jag har jättefina murgrönor, men gör inget speciellt... men som nyfiken gul sa, så känn efter så den är torr innan du vattnar...

Svar på tråden Murgröna