morotskaka??
Nån som har nåt gott recept på morotskaka?? Har aldrig ätit det, men jag har hört att det ska vara gott. Blir som nån sockerkaka eller?? Jag fick så mycket morötter i landet i år, måste göra nåt av dom
Nån som har nåt gott recept på morotskaka?? Har aldrig ätit det, men jag har hört att det ska vara gott. Blir som nån sockerkaka eller?? Jag fick så mycket morötter i landet i år, måste göra nåt av dom
åh! morotskaka är jättegott! med sån där krämig glasyr på!! men tyvärr har jag inget recept på det, så jag lägger den här i mina favoriter
Här är en till tråd om morotskakor där jag lagt in mitt favvo-recept.
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m13473760.html
2 medelstora morötter
150 g margarin
2 dl socker
2 ägg
saft av 1/2 citron
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
Glasyr
60 g Philadelphiaost
25 g smör eller margarin
2 dl florsocker
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform, ca 1,5 l.
Skala och finriv morötterna. Rör margarin och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör ner morötter och citronsaft. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och rör ner i smeten.
Häll smeten i bakformen. Gräddaq i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Låt kakan svalna innan den stjälps upp.
Blanda ost, fett och florsocker till en jämn glasyr. (Jag brukar göra dubbel sats, eller i alla fall en och en halv, för att försäkra mig om att det ska räcka!
) Bred den över den kalla kakan. Gör gärna mönster med en gaffel i glasyren eller garnera med rivet cirtonskal (riv i så fall skalet innan du vid punkt 2 pressar ut citronsaften!).
ÄLSKAR morotskaka!!!
Har inte testat att göra den själv, men den hade fått väldigt bra kommentarer på ica.se! Håll till godo
Morotskaka
Buffé nr 6 2002, sid 17
Ingredienser
Portioner: 12-14
3 dl majsolja
3 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
8 dl fint rivna morötter (ca 500 g)
2½ dl hackade hasselnötter
2½ dl russin
TOPPING:
300 g färskost exempelvis philadelphia
1 dl crème fraiche
2-3 msk flytande honung
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
En saftig och god kaka. Den blir bara godare av att stå ett par dagar. Förvara i kylskåp.
GÖR SÅ HÄR:
Sätt ugnen på 175ºC. Smörj och bröa en rund form, 26 cm diameter. Vispa ihop olja och socker. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda samman de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 min. Låt kakan stå kvar ca 5 min i formen innan den stjälps upp och får kallna på ett galler.
Rör samman färskost med crème fraichen och honung. Bre ut toppingen på kakan. Ställ den kallt i en timme.
FÖR ALLA? Innehåller gluten, mjölk och ägg. Ändra till mjölkfritt och bre i stället florsockerglasyr på kakan.
Tack, ska genast bege mig till affären imorgon och inhandla det jag inte har. Sen blir det morotskaka i långa banor här hemma
Många recept blev det! Ska bjuda på fika imorgon, har bara bullar i frysen, blir kanske en morotskaka med!
Eller som nån hade gjort med det receptet jag la in, muffins av smeten, skippat russin och nötter, hällt upp i formar och in i ugn i ca 30 minuter. Liite nyttigare då utan själva toppingen!
ååååååååååå glasyren, ge mej, ge mej......... gör alltid dubbel sats av glasyren *ju slemigare ju godare
*
giz:
Ingen dum ide att göra dubbel sats.......glasyr på kakor är ju såååå gott
Morotskaka 2 ägg 2dl socker 2dl vetemjöl 1tsk bakpulver 1tsk bikarbonat 1tsk vaniljsocker 1tsk kanel 1dl matolja 3dl finrivna morötter Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop allt det torra och häll i, blanda om. Häll i morötterna och oljan. Grädda i längst ner i ugnen 175 grader ca 35 min. Glasyr: (jag brukar göra dubbel sats) 30 g smällt smör (går bra med flytande) 1tsk vaniljsocker 50g philadelphiaost 1½dl florsocker Rör ihop till en slät kräm och bred på kakan när den kallnat.
Rosendals morotskaka
Kaka
2,5 dl solrosolja eller annan olja med neutral smak
3,5 dl strösocker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 tsk nyriven muskot
1 tsk kanel
( 1/2 - 1 dl grovt hackade valnötter )
Topping
150 g smält avsvalnat smör.
200 g Philadelphia ost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
saft och skal från 1/2 citron
- Vispa socker och olja vitt. Tillsätt de rivna morötterna och sedan äggen ett i taget.
- Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten . Häll smeten i en smord och bröad form c:a 23 cm i diameter.
- Grädda kakan i 200 grader i c:a 40 - 45 min.
- När kakan har svalnat vispas alla ingredienserna till toppingen till en luftig smet ( tillsätt citronsaften när smeten har tjocknat )
- Bred smeten över kakan. Låt kakan stå kallt så att toppingen stelnar något.