• lolloP

vägrar ligga ner o byta blöja

Har en liten aktiv och rörlig 9 månaders baby som sedan några veckor tillbaka vägrar att ligga still på rygg och byta blöja. Inte så konstigt egentligen då han just lärt sig krypa och ta sig fram- MEN hur ska jag få på honom blöjan och framför allt att den sitter bra. Han vänder och vrider sig på skötbordet och skriker av ilska. När han bajsat så håller jag honom i handfattet och byter/tvättar men då han väger över 9 kilo så är det tungt för ryggen. Har försökt att ha honom sittande, i famnen på annan plats, etc men hur får man blöjan på rätt och på ett bekvämt sätt. Har prövat up&go men eftersom han inte kan stå stadigt/själv så är det lika krångligt det. Samma krångel gäller vid påklädning.

Någon som har samma problem eller bra tips? Tacksam för svar!

• Svar på tråden vägrar ligga ner o byta blöja
  • Missboss

Vår grabb är 8 månder och vi har samma mask på skötbordet. I stort sett vid varje byte av blöja eller påklädning så har vi en strid och det slutar med att han blir skitförbannad och grinar. Ibland går det att avleda med en leksak men inte alltid och då får han blir förbannad när jag vänder tillbaka honom eller håller ned honom med en hand.

• Lejlej

när min dotter hade problem att ligga still, la jag henne på golvet när jag satte på blöjan, men plats för huvet mellan mina fötter. (jag satt på rumpan). jag höll fast hennes huvud med fötterna (inte hårt men ändå fast) och satte på blöjan snabbt!. enda sättet hos oss en period. eftsersom de börjar vända sig med huvet. det blev mycket bättre

• Miss USA

Försök byt blöja stående, på golvet eller gen barnet nåt kul att greja med.

• CeeJay

Jepp har haft samma problem med min 10månaderstjej i snart ett halvår Vi ger inte upp ! Om hon roterar runt och lägger sig på mage eller sätter sig upp så lägger vi henne igen lugnt och stilla och fortsätter så tills vi fått på blöjan Tar tid och är bökigt men trägen vinner - snart förstår de att de måste ligga stilla för att få på sig blöjan så de snabbare kan komma ner och göra allt roligt..

Ett alternativ är ju att köpa "dra-på-blöjor" och ha honom i knät sittandes istället när ni byter blöja.

Hur som helst är du inte ensam och ja... DET GÅR ÖVER

• Rasmus06

Samma här, men vi kör up&go det funkar kanon. Vågar knappt ha han på skötbordet längre eftersom han bara ska vända sig o krypa runt ;O)

• emmies

min 7 månaders o jag har ett helvete jämt vid blöjbyten..

livet är en fest !!!
  • Maggiepuh

Har samma problem med minb 7 månaders kille.

• Nellan78

Vi har precis samma problem här med vår dotter som är 9 1/2 månad. Ibland går det att avleda med en leksak att titta på en stund.
    Men vi har up&go blöjor tycker det är lättare och så byter vi på golvet, vågar knappt ha henne på skötbordet längre.

• BeataBus

känner igen...Har en son på 1 år som e exakt likadan....vägrar att ligga stilla...

Vid blöjbyten så e vi på golvnivå....O det har hänt att jag har fått låta mina ben vila ÖVER hans ben bara för att han ska ligga stilla..

Alltså..mina ben rakt framför mig..mellan dom ligger Isac med utsträckta ben o mina benm ovanpå hans..förstår ni vad jag menar..?? Detta tycker han åtminstonne e skoj..så han känner sig tydligen inte låst utan ligger där o skrattar...

Kvinnor har kurvor medan Män har portfölj.
  • Pshevil

Här funkar det bara med Up&go-variant på blöjorna. Han får stå och hålla sig i medan jag sätter på blöjan, funkar bra. Men jag tycker det är smidigare att ha en sån blöja när han ligger ned också, den andra tar ju evigheter att få rätt med snibbarna - byxblöjan är ju bara att dra på, går jättesnabbt. Sonen är 10,5 mån.

Svar på tråden vägrar ligga ner o byta blöja