Skötselråd Orkideè
Min orkide`s knoppar skrumpnar ihop och trillar av, är den för torr eller har jag gett den för mycket vatten.
Åt vilket väderstreck trivs era orkideèr bäst?
Hur ofta får de vatten?
Min orkide`s knoppar skrumpnar ihop och trillar av, är den för torr eller har jag gett den för mycket vatten.
Åt vilket väderstreck trivs era orkideèr bäst?
Hur ofta får de vatten?
Mina orkideer sänks ner i ljummet vatten en gång per vecka och får rinna av ordentligt. Orkideer trivs ljust men inte i direkt solljus.
Det ska jag prova med att sänka ner dem i ljummet vatten.
håller med Axels mamma
sänk ner dom i ljummet vatten varje/varannan vecka.
Under sommaren och våren då solen är som starkast vill den inte stå i direkt solljus, då bränns den. Men nu under hösten och vintern bör du ha den så ljust som möjligt.
Är det vanliga brud-orkideer ?
Mina palaneopsis trivs väldigt bra i västerfönstret. Kommer nya stänglar allt som oftast.
Ibland torkar knopparna ihop, men det brukar vara när jag slarvar med att vattna - kan ha gått ett par veckor mellan skvättarna...
Jaha, då är det nog för att de har fått vatten för sällan. Har de i västerfönster och det är vanliga brud orkideer.
pröva att vattna dom lite oftare så kanske knopparna slår ut
Lycka till !
Mina orkideer får knappt 1 dl vatten var måndag... de står ljust/soligt fram till nkl 12 ungefär... sen skuggigt, De är jättefina och blommorna var kvar i 5 månader minst... väntar på de ska blomma igen nu...
Det kan vara för torr eller varm luft som gör att knopparna torkar, ställ gärna en skål med vatten bredvid din orkidé.
Jag har märkt på mina orkidéer att de kan vara känsliga för förändringar! T.ex. blommar de ofta när man köper dem men när de kommer hem har en del av knopparna ramlat av innan de vant sig vid den nya miljön. Nu har jag orkidéer både i norr- och söderfönster (men lite skugga av andra växter) och alla trivs. Jag vattnar också genom att sänka ner dem i vatten ca 30 min men inte oftare än varannan - var tredje vecka. Jag brukar vänta tills man inte ser någon fukt alls på insidan av plastkrukan. Inga knoppar har ramlat av för mig sedan växterna vant sig efter första inköpschocken!
dom gillar inte att stå ovanför ett element eller i för stark sol, vattnas var 10:de dag
En orkidée ska vattnas likadanthela tiden som man ej ger den 1 dl vatten en veckan å 1 tsk andra veckan, lr doppas osv
Det viktigaste är att du gör likadant med den varje gång den ska vattnas.
Jag vattnar t ex mina orkidéer varje dag ger jag dem en skvätt vatten.
//Floristen Josse
Skulle ej vara varje dag utan varje SÖNDAG
När mina inte ville blomma, för stark sol tror jag, satte jag rispapper i fönstret som avskärmning, då satte de fart genast!
Men nu har vi flyttat så nu är dom tjuriga igen
Man måste anpassa vattningen efter behov tycker jag. Vattna orkiden när den är helt torr. Känn i botten av krukan eller titta efter kondens. Lika mycket vatten en dag i veckan håller inte i längden då klimatet och vattenbehovet kan ändras ganska mycket beroende på årstid.
Jag vattnar mina genom att jag håller krukan under kran och låter den bli ordentligt blöt (inte krukan alltså utan barkjorden). Sen låter jag dom rinna av ordentligt innan jag ställer tillbaka dem. De står i ett norrfönster och över ett element, där verkar dom trivas utmärkt!! Men som Aunt Molly sa så brukar mina också tappa endel knoppar när man precis köpt och tagit hem dom. Verkar inte klara förändringar så bra!
Har du element under fönstret med hög eller ojämn värme? Kan vara för torrt i luften. Tänk på att de växer uppe på trädgrenar i regnskogen i det vilda sk."epifyter". Vill ha fuktig luft och inte blött om fötterna.