• Indianica

Är Sverigedemokraterna nazister/rasister?

Om man tittar på bakgrunden med f.d nazister osv kan man ju misstänka det. Men jag tycker det är svårt att tyda hemsidan, där skriver de ju att de absolut inte är rasister och att minsann alla partier, även etablerade, haft "extremister" i sitt parti och det är ju inte partiets fel...Iofs rätt tänkt kanske, men jag undrar om någon kan hjälpa mig att dra fram exempel på hur man kan "bevisa" att de är rasister också idag? För det ÄR de väl...eller?

• Svar på tråden Är Sverigedemokraterna nazister/rasister?
  • En person

rasism och nazism är ju inte riktigt samma sak.
    SD har en politik som är emot invandrare, dock inte lika hårt som andra högerextrema grupper.

Sedan är det en liten defenitionsfråga om det kan anses som rasistiska eller inte.
    Idag krävs det väldigt lite för att det skall klassas som rasism på gott och ont.

• En person

Här i LAndskrona t.ex. vill SD stoppa invandrare från att flytta in till staden, med motiveringen att det idag bor för många här redan och att de inte vill att svenskarna skall bli i minoritet.
    De har många fler argument än det och har de problem som finnes i staden som bakgrund till sina utalande.
    Det är rasistiskt pga, att det är att hindra en viss typ av människor pga deras ursprung.

• Danbala

Det står i deras principprogram att de eftersträvar ett bl.a. harmoniskt samhälle, och det står lite senare att en förutsättning för ett harmoniskt samhälle är en etnisk homogenitet i befolkning, så, jo. Svart på vitt.

• cateye3

De är väl inte emot invandrare?
    De vill bara rätta till invandringspolitiken

• Indianica

Tack för svaret

Näe, nazism och rasism är inte samma sak, men när jag läst historiken kring SD ( har 2 böcker hemma nu) verkar de ju ha tydliga kopplingar historiskt till nazismen genom nazistsympatisörer i partiet, men å andra sidan verkar många nazister brutit sig ur SD och det kanske tyder på att SD inte är nazistiska eftersom de brutit sig ut till renodlade nazistpartier menar jag? Förut medverkade de väl i nazistmarcher etc vet ej om de slutat med det?

• Danbala

Äsch, din GB var ju inte öppen...

Min (lätt rasistnojiga) översättning av inledningen av deras principprogram finns i alla fall i min fl-blogg: www.familjeliv.se/Bloggar-2-13/b33493.html

Men nej, jag är inte ett dugg objektiv, jag är redan övertygad om att de är främlingsfientliga och i viss mån rasistiska, så det är ju inte en bra källa i sig. Bara ett klargörande av mina egna åsikter om dem (SD), egentligen.

• Indianica

Tack ska kolla in det Danbala. Tänker också utgå ifrån tesen "de ÄR rasister"

• Dii

de är inte emot invandrare, bara för oss svenskar.

jobb/pengar räcker inte till alla. svenskar är hemlösa, fattiga, arbetslösa. de ifråga sätter om vi har råd att hjälpa andra när vi inte ens kan hjälpa oss själva

• Dii

så sa de iaf när jag ringde för ett skolarbete och intervjuade...

Svar på tråden Är Sverigedemokraterna nazister/rasister?