Fråga om Ventoline (oral lösning)
Vi fick utskrivet igår Ventoline av dotterns hjärtläkare eftersom hon hostar så att hon kräks och har det "fnysigt" (jobbigt att andas).
Vi skulle ge vid behov och gav henne första gången igår kväll.
För mig kändes det som det blev VÄRRE.
Hon vart helt darrig och ännu mer anfådd och hostig.
Provade att ha henne i sängen mellan mig och sambon, men där låg hon och hostade, fnös, flåsade och grät om vartannat.
Så nu har jag lite funderingar och vänder mig i första hand till de som har egna barn som använder/använt Ventoline.
* Hur lång tid (på ett ungefär) tar det innan det verkar? Alltså innan det ska ha skett någon förbättring? Kollade i fass.se och där står det inget om det..
* Kan detta hostande/fnysande/flåsande gå över efter man använt Ventoline ett litet tag eller borde i kontakta läkaren igen?
* Jag har själv både köld- & ansträngningsastma och sambon har astma som har har mediciner för, undrar nu om hon kanske också har det. Hur får man reda på om det är någon slags astma eller som hjärtläkaren sa att det kunde vara "hjärtsjukehosta"?
Tas det tester? Kan det göras hos hjärtläkaren eller ska vi söka annan läkare för det?
Dottern sov kanske 4 timmar totalt inatt, och det var inte 4 timmar sammanhängande.
Känns jättejobbigt att hon blir så dålig och det är just när hon ska sova, alltså när hon ligger ner, eller om hon busar runt mycket när hon leker så börjar hon också hosta/flåsa mer än vanligt.
Jag vet som sagt väldigt lite om detta och hoppas ingen kollar kostigt på mina frågor. Skulle kännas lite lugnare att veta.
Kan ju som sagt kontakta hjärtläkaren igen, men det tar minst 2 dagar innan han ringer upp (pga man alltid får lämna meddelande via sekreteraren och hon vidare etc etc..).
Tacksam för alla svar!