• Tildus1

Har du haft spädbarn som fått Rs viruset?

Har en son på snart 4 v,han har nog fått rs viruset,var på bvc idag,och hon trodde det,men det var ingen fara än så länge,han är lite förkyld i näsan,och han har fått hosta. Ska vänta och se tills på fre om hostan blir bättre,skulle även kolla så att han inte blir blåaktig i huvudet,då kan det vara syrebrist,
    Jag blev så orolig nu!!!!
    Har du haft ngt barn som haft det? Hur gick det?

• Svar på tråden Har du haft spädbarn som fått Rs viruset?
  • gnagaren

Ja, Liam har haft det.

Han åkte på det 2 ggr desutom, vilket är ovanligt.

Första gången var han 4 v andra 4 mån.

Dom gör inget åt RS-Viruset, dom Lindrar bara symptomen.

Jag höll stenkoll, ställde kl varannan timme på natten, för att höra hur hans andning var.
    Fick även komma upp och inhallera, när jag ville.

Senare fick vi grejer att inhallera honom med hemma (Nebunette)

Höj huvudändan i sängen, så har slemmet svårare att slå sig på lungorna.

Liam inhalleras än i dag, när han blir förkyld, men det börjar bli bättre.

• Rix

Min 5 åring fick rs när hon var 4månader och då var hon född förtidigt och vägde inte ens 4 kg. Jag är ganska säker på att din son fått en vanlig förkylning för jag vet inget rs barn som klarat sig utan behandling i den åldern.
    Elin fick dras med daglig kortison behandling tills hon var 4 år. När hon var 2 fick hon rs igen.
    Alla får inte det efterspel som elin haft.

• Grisen81

mina tvillingar hade det vid 4 månaders ålder. de hade jätte jobbigt , men de klarade sig bra ändå..ena killen fick åka in och få ventoline 2 ggr, men sen blev det bra..

tvilling morsa
  • gnagaren

Rix

Där har du fel. Alla barn blir inte kanonsjuka av RS.

Liam klarade sin första omgång utan behandling.

En del barn är duktiga på att hosta upp sitt slem så pass tidigt.

Liam var en liten kille då. Ca 3.3kg

• Isabella

Men HUR vet man att det är Rs då? Min lilla på fyra månader har vart rätt förkyld o hostar slemmigt. Har vart så i ca 2 veckor nu. Vad är skillnaden på en vanlig förkylning o Rs virus??

• gnagaren

Dom tar ett Prov. Vanligtvis från näsan.

• dubbelbus

Mina 11 månaders fick RS i vintras, när de var c:a 1,5 månad gamla. De hade då ännu inte kommit hem från sjukhuset (tack och lov för det!) eftersom de var 9 veckor för tidiga. De var så små och fick extra syre och hjälp att andas med hjälp av C-PAP under en kortare period. De fick näsdroppar och koksalt och fick sugas eftersom slemmet var så segt att det inte kom ut på egen hand. Jag vill inte skrämma upp dig men två gånger höll jag en av killarna i famnen när hans ansikte plötsligt blev askgrått och det är ingenting jag önskar min värsta fiende att vara med om.

Killarna klarade av viruset bra och fick komma hem julveckan. Idag märks det inte att dom har haft RS. Det är väl bara deras mamma som är lite orolig när de blir förkylda, vilket de bara har varit en gång sedan de kom hem.

• FairlyOddParent

Blir det mycket slem och låter rossligt och jobbigt så åk in och låt läkare kolla bebisen. Hellre i onödan än att vänta för länge.

När vår yngsta tjej var 6 mån fick hon Rs-virus och när vi väl åkte in (vi tyckte hon var ganska pigg), så var hon ganska illa däran och dåligt syresatt. Jag fick ligga inne med henne i 5 dgr + 2 dgr hemsjukvård innan vi blev utskrivna. Hon hade fått lunginflammation av viruset.

Det här var riktigt jobbigt för henne och hon klarade sig inte utan syrgas förrän efter 5 dgr fast hon var så stor. Sköterskorna sa att för riktigt små barn kan det bli väldigt allvarligt.

Som sagt var: åk hellre till sjukhus för säkerhets skull än avvakta, det kan vara svårt att själv avgöra hur dåligt en liten mår.

• P med W F J

Vi har haft RSV.

Håll koll så att din lilla inte slemmar igen. Det kan gå på ett par timmar faktiskt. Kan även få andningsuppehåll, vill inte skrämmas men det är sant.

Även om bebisen inte blir jättesjuk så kan det vara jobbigt ändå, kan behöva inhalationer. Om bebis blir lite värre så åk in till sjukan och ta rs-prov. Dom tar snor från näsan (i näsan).

• BeataBus

Jo min son Rasmus har haft RS-viruset o det höll på att sluta riktigt olyckligt. Ringde mitt i natten till sjukhuset över hans andning...O fick order att åka in omedelbart. Väl på sjukhuset så togs det prover o det visade inte speciellt mycket. Men pga att han e född 13 veckor förtidigt så ville de ha oss inlagda för övervakning. Samt att det skulle tas nya prover efter RS-viruset då han haed tydliga tecken på det.

O det var tur att de redan hade beslutat att behålla oss under natten. För jag gick ut för att ringa hem o berätta att vi skulle bli kvar över natten..Under tiden som jag varit ute...o sedan kommer in hade han slutat att andas o hans läppar hade börjat att skifta färg...

Då e Rasmus extremt prematur där lungorna inte är fullt utvecklade...Detta händer alltså INTE alla barn...

Men jag  behöver inte säga att jag vart hysterisk av rädsla va??

Den natten var det värsta jag har varit med om...

Han var då 5 månader o vi hade hunnit att vara hemma ca 2 månader från vår permanenta utskrivning från Neo. Han får än idag inhalationer vid extrem förkylning..dock bara vid behov

Kvinnor har kurvor medan Män har portfölj.
Svar på tråden Har du haft spädbarn som fått Rs viruset?