Kassler i ugnen..någon med recept?
Någon som har recept på kassler i ugnen? har för mig man ska ha ris,annanas,ost och curry?
Någon som har recept på kassler i ugnen? har för mig man ska ha ris,annanas,ost och curry?
En bit kassler
ananasskivor
matlagningsgrädde/créme fraiche
i liten burk salsasås
ost
Skär kasslern i skivor, varva med ananas i en form. Blanda matlagningsgrädde och salsasås med lite ananasspad och häll över. Strö riven ost över. In i ugnen, ca 200 grader till allt fått färg, ca 30 min.
Busenkelt!
Kassler med chilitäcke:
Kassler i skivor 8-10 st
3 dl Vispgrädde
1/2 dl Chilisås (eller mer om man vill)
+ champinjoner/zuccini/paprika i skivor (om man vill)
Bryn kasslerskivorna i panna. Lägg i ugnssäker form.
Vispa grädden häll i chilisåsen.
Skiva grönsakerna och lägg runt kasslern formen. Häll chiligrädden ovanpå o gratinera i 225 gader 20 min.
Servera ris o vitt bröd till
Så.. Om man kokar ris, lägger det i botten av en form. Lägger på ett lager kasslerskivor och häller över matlagningsgrädde + gratinerar med ost. SÄtter in i ugn i 15-20 minuter? Eller ska man lägga till någon mer ingrediens?
Du kan ju lägga till vad du vill egentligen..
Tänkte bara att det blir ju en himla massa matlagningsgrädde om hela gratängen ska bli någorlunda såsig
Är så rädd att det ska bli smaklöst bara.. Ska man ha några kryddor i?
Om du vill göra som en gratäng med ris i botten kan du använda creme fraiche (valfri fetthalt) och blanda med något av följande:
*fransk senap
*mango chutney
*mixade soltorkade tomater + vitlök
Lägg riset i botten kasslerskivorna ovanpå och sedan brer du över blandningen. Om du vill kan du toppa med lite riven ost innan du gratinerar i ugnen. På detta vis blir det såsigt utan att riset drar till sig all sås i förtid.
Går säkert utmärkt att använda ovanstående smaksättningar i grädde också, kanske tom blanda grädde och creme fraiche för en lagom rinnig konsistens.
Jag provar blanda lite grädde och creme fraiche och gratinera med ost. Serverar vi en sallad till så blir det nog bra