• bettzen

Tvätta fårskinn, har stelnat, är det förstört??

Jag har tvättat en fårskinnsåkpåse på ullprogram, med ullschampo.. Men den har hårdnat i skinnet och dragit ihop sig när den torkat. Fast den har torkat långsamt. Är superledsen för detta, trodde verkligen man kunde tvätta i maskin? Hur ska jag göra? Är den förstörd eller går det att rädda den??

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Tvätta fårskinn, har stelnat, är det förstört??
  • Hannah76

Visste inte att mna kunde köra det i maskin? Jag har gjort rent mina för hand.

• bettzen

åh...suck...så det är förstört alltså?

• Cuthalion

Skinn skall i princip aldrig köras i tvättmaskin. Förstört ett par ridbyxor på det sättet. Ibland kan man gnugga skinnet mjukt men ofta är det mer eller mindre kört . . . Tyvärr.

• TaBz

Skinn som inte är behandlade för maskintvätt ska inte tvättas i maskin, i så fall måste man bearbeta skinnet regelbundet medan det torkar... Går kanske att mjuka upp det igen men är nog ganska kämpigt.

• isblomma

Mitt ullskinn är maskintvättbart på samma sätt som du har gjort men jag har inte provat tvätta det än. Vet tyvärr inte hur du ska få ditt mjukt igen men du kanske kan du fråga där du köpte åkpåsen eller på en kemtvätt hur du ska gå tillväga.

• bettzen

å va trist. Jag litade på säljaren som sa att det gick att tvätta i maskin. Så himla dumt. Tora 80: Men om man sprättar upp och behandlar baksidan vad ska man ha för medel då?

• Cuthalion

Har säljaren sagt att det går att tvätta i maskin så ta tillbaka det till affären och påpeka att det var felaktig information och att Du vill ha kompensation (som en ny åkpåse t.ex.)

• Emelie82

Mitt lammskin ska oxå gå att tvätta på ullprogram precis som du gjort.. nu vågar jag nästan inte. Reklamera det!

• Etnica

Prova med att fukta det o smörj sen in det med läderfett som man har till sadlar. Har inte provat det själv men så skulle iaf jag ha gjort.

Svar på tråden Tvätta fårskinn, har stelnat, är det förstört??