• lollan82

pumpa ut och frysa.. hur går det till?

ja, jag pumpar ju ut mjölk ibland åt grabben.. men nu undrar jag hur det funkar med att frysa.. hur fryser man?i vad? hur länge klarar sig jölken utan att vara fryst etc
    ska köra bort till helgen..och behöver veta
    hoppas någon vet..

• Svar på tråden pumpa ut och frysa.. hur går det till?
  • BrideOf Rocky

Utan att vara fryst är det inte så länge tror jag.
    12 timmar har jag hört.

Jag brukade hälla ner mjölken i iskuberna.
    Funkar perfekt.
    Har aldrig haft bröstmjölk i frysen mer än 2 veckor. Har ingen aning om vad som gäller dock.

• Miamaria77

frys mjölken direkt i isformar som du sedan lägger i plaspåsar, 5 i varje påse. tina i vattenbad innan servering. åller 3 mån i frys. lycka till

• Lilla Kimi

Du kan frysa mjölken i små burkar eller i isblock. Tina gör du i rumstemperatur eller i kylskåp. Förvaras sen upptinad i kylskåp. Håller ett dygn. Om du tinar en till burk ska du ej hälla över upptinad eller varm mjölk i den, då blir den sur.

• Lilla Kimi

I frysen håller mjölken i ett halvår sen måste den kastas.. så skriv datum på den när du fryser in den.

• Eliama

Så här länge håller sig mjölken:
    4-6 h i rumstemperatur om den ska ätas direkt sedan
    3 dygn i kylskåp
    3 månader i frys -18 grader
    6 månader i frys -20 grader

Fryser in gör du enkelt i istärningskuber som du sedan bryter loss och lägger i en påse eller i små plastpåsar eller små burkar. Smaksak det där. Kyl mjölken innan du stoppar den i frysen. Tina upp i vattenbad - inte micro, annars förstörs näringsämnena.
    Lycka till!

• lollan82

jag har fryst i burk men ska pumpa mera.. kan jag blanda dem?

och den ska användas på kvällen.. när vi ska åka bil långt..

• annamaria06

Man kan ha bröstmjölk i frysen i 3 månader innan man ska kasta bort den.

• Little Ms Chatterbox

Du ska inte blanda varm, nyurpumpad mjölk med kyld, men om båda är kyld går dom att blanda. Med förutsättning att den äldsta inte är äldre än 12 timmar, har jag hört. Ser att det är andra bud på hur länge man kan spara i kylskåp. Om det blir en "fetkant" i flaskan på den kylda mjölken går det lätt att lösa upp den genom att försiktigt skvalpa runt mjölken, värm lite med handen på utsidan av flaskan och skvalpa om tills det löst sig.

Svar på tråden pumpa ut och frysa.. hur går det till?