ååå, jag saknar Brie-ost såå mycket!!!!
det första jag ska äta är ost-bricka med brie-ost, när jag fått
och en bit gravad lax.....
det ser jag fram emot
det första jag ska äta är ost-bricka med brie-ost, när jag fått
och en bit gravad lax.....
det ser jag fram emot
JAg med!!!!!
Skojja inte!! Du är inte ensam!
Jag är i slutet av vecka 17 och jag håller på att bli tokig! Jag ser brieostar överallt, jag drömmer om dem, kan vakna och fortfarande känna smaken i munnen!
Jag vill ha en bagett med riktig italiensk salami och brieost. Dregglar över tangentbordet bara jag tänker på det!
Hur normalt är det!?
Jag längtar oxå!!!
Hej,
Detta är INTE ett råd, bara berättar hur jag gjorde: jag har ätit både brieost och grönmögelostar (nu v. 34+0) och hade följande regel:
1. Aldrig äta ost ute på restaurang t.ex. i mackor eller annat.
2. Aldrig äta ost från ostbricka om jag inte satt ihop den själv.
3. Aldrig äta ost från delidiskar i affärer jag brukar handla hos.
4. Aldrig äta ost om jag inte är säker på att den är pastöriserad.
Därutöver smaskade jag glatt på. Vi har en välsorterad och väldigt bra delidisk i vår livsmedelsaffär som har järnkoll på vilka ostar som är pastöriserade och vilka som inte är det. De blandar heller aldrig verktyg (knivar etc), så därifrån har jag tryggt handlat vid något tillfälle.
Vidare har jag köpt portionsförpackad ost där det framgår av texten på förpackningen att osten är pastöriserad.
Obs: all info till trots så kan man förstås aldrig vara säker, så jag förstår om många hellre avstår. Jag tyckte dock att jag minimerade riskerna så mycket att jag då och då kunde unna mig en liten bit...
Mvh,
Eli
Det finns brieost med pastöriserad mjölk i! Kolla i charken eller i ostdisken..
Vi har hittat ett par ostar med pasöriserad mjölk och jag har glatt smaskat i mig det!
Det som är farligt är om osten är opastöriserad och det är inte alla Brieostar
Bara så att ni vet så får man äta Brie ost i små mängder och det gör jag =).
Prata med eran bm så får ni höra.
Läste i nån tråd här att det finns mjukost på tub med BRIEOSTSMAK!
Från Kavli tror jag och den ska tydligen vara pastöriserad!
Min barnmorska sa att om man värmer den i ugn är det helt ok !!!
Det finns ju "varma mackor" på café med "grillad" brie-ost och det fick jag tydligen gå lös på (tur det).
Bara ett tips. (fast personligen tycker jag inte det är lika gott varmt)
MoaMajken
Åhh, vad sugen jag blir. Tänk en salami- och brieostmacka!!!!
Hmm, min läkare sa till mig att jag får äta det geggiga i brieosten om den är pastoriserad, men inte mögelbiten.... vilken djungel....