• Winnertaco

Hur mycket kostar blöjor???

Jag undrar hur mycket ni betalade för blöjor per månad det första året? Vilken sort använde ni? Det kanske går att säga ungefär i alla fall, själv har jag faktiskt inte en susning om vad det kommer att kosta...

• Svar på tråden Hur mycket kostar blöjor???
  • mohinkas

Alldeles för jä..a mycket.
    Jag minns faktiskt inte,man tänker ju inte så mycket på kostnaden under tiden.Det är mest efteråt man reflekterar över hur jä..a dyrt det faktiskt är.

• MamsenJ

beror på vad man köper för sort. det finns ju tygblöjor som kostar ca 2000 och sen är väl det i princip allt (använder inte det till vår dotter så jag är inte hundra.) vi använder pampers varvat med libero. i början kostade de runt 95-125 kr (72 blöjor i ett paket har jag för mig.) men nu sen hon var 5 mån så använder vi up&go/easy up som kostar mellan 95-145 kronor paketet (42 blöjor). använder nog ca två sådana paket i månaden.

• Felixxmor

Första tiden har man redan glömt, sonen är nu 16 månader.
    Nu går det ca 6 blöjor om dagen.
    Ett pkt kostar ca 120kr
    Det finns 42 blöjor i dem

Vad blir det....ett pkt i veckan. Kanske inte riktigt men nästan...
    Aldrig tänkt på det....bara till att betala och se glad ut när de är slut

• helenasthlm

De har jag inte en aning om...inget man tänker på ju.Blöjer måste man bara ha till barnet..

• Zandrama

Det beror på om ni kommer använda engångs- eller tygblöjor, eller en kombination. Man får räkna med ca 6-10 blöjor/dygn första månaderna, sen stabiliserar det sig på mellan 5 och 8/dygn.

Med tygblöjor kostar det en del i uppstartskostnad, men sen använder man kanske max 1 pkt engångs/mån (om man inte använder tygblöjor uteslutande) och då kostar blöjorna (Libero) mellan 95 och 129 kr/paket (beroende på var man köper de och om man använder rabattkuponger), dvs ca 100 kr/mån.

Men enbart engångs går det åt drygt ett paket i veckan, alltså ca 5 paket i månaden, vilket ger en månadskostnad på 475-645 kr/månad.

Fördelen med tygblöjor är ju också att barnen blir torrare fortare eftersom de känner när de kissar, och alltså blir blöjperioden kortare. Nackdelen är att man får tvätta ofta. Så totalt sparar man en hel del, trots en startkostnad på tygblöjor på ca 2000 kr (24 one size-blöjor, samt 3 blöjbyxor i vardera storlek).

Blöjpriser och förbrukning på engångs har jag baserat på Libero där vi bor.

• MamsenJ

Felixxmor- 1 paket i veckan!! bajjar/kissar min lilla lite eller?

• Winnertaco

Tack för era svar, det är jättebra att få veta ungefär vad man kan förvänta sig i alla fall. Sedan förstår jag också att barn är olika, men jag har absolut fått svar på det jag ville ha!!!

• Felixxmor

Kanske inte ett pkt i veckan...men 5-6 blöjor om dagen blir runt ett pkt. (42

• Felixxmor

Råkade skicka....

42 / pkt.

5 X 7dagar = 35

7 blöjor över....nja inte riktigt då...Räknade högt!

• MamsenJ

jo men det är nog troligare. vår dotter bajsar en gång per dag- var tredje dag och kissar ibland på pottan så din "budget" stämmer nog mer.

Svar på tråden Hur mycket kostar blöjor???