• stolt mamma

Erfarenhet av "von rosen skena"?

Jag tänkte höra om det är någon som har haft en "rosenskena" till sitt barn? Hur länge skulle ni ha den? Togs den bort tidigare? Jag har hört att flera har tagit bort skenan tidigare men hur har de då sett att höften är bra?
    Min dotter fick en skena andra dagen på BB och ska ha den i 12 veckor. Nu är det 8 veckor kvar och jag undrar hur de märker om det blir bra tidigare när de inte ens känner på höften när vi är på sös och badar varannan vecka? Skulle vara så härligt att få bort den till jul! (julen är bara 5 dagar innan)

• Svar på tråden Erfarenhet av "von rosen skena"?
  • IsaW

Hej!
    Min son hade sin skena i 13 veckor, en vecka längre än det vi först fått besked om. Vi var verkligen otåliga mot slutet, men resonerade så att vi härdar ut till sista dagen så vi vet att vi gjort allt vi kunnat för att han ska bli bra. När vi fick ta bort skenan fanns det fortfarande viss läkning kvar, men ortopeden menade att det brukar växa ihop av sig självt. Vi var givetvis nervösa, men i augusti fick vi gå på slutröntgen och då såg allt bra ut ! Om du har några frågor kan du gärna skriva i gästboken! Lycka till!

• jojomir

Hej Min flicka har oxå skena Ska ha i 12 veckor DEt känns så skönt att vi fått vår skena på DanderydSusanne som haft hand om skenor i 20 år är super!!! Vi får ta av skenan själva varje dag i 30 min Bada o göra vad vi vill SLIPPA att åka till sjukhuset. Susanne säger att det har inte varit nån skillnad att föräldrarna fått sköta det själva Känns jättebra. Har ni några bra tips Så skriv gärna dem

• Muppet

har precis fått av skenan på vår dotter och vi har oxå varit på danderyd och hos susanne, jättebra sjukgymnast. Men läkarna där säger att man absolut inte ska ta bort skenan tidigare, för då vet man aldrig hundra proc. hur resultatet kommer att bli. Så försök härda ut, och jag lovar, det är för ett väldigt gott syfte.

• stolt mamma

Tack för era svar... vilken skillnad det verkar vara på behandling. Danderyd verkar ju vara bra.
    Jag ska fråga ortopeden om detta nästa gång. Man vill ju självklart inte ta bort den för tidigt om det finns risk för att det inte blivit bra.

• Myslan me Zac

Min dotter hade skena, hon skulle ha den i 12 veckor men de tog av den efter 11 veckor. Gissa om vi blev lyckliga då. Vi fick inte ta av den själva, åkte 1 gång i veckan till CSK och badade henne. Vet att de nu har ändrat policy där och tar av den när de anser att det är bra, då skulle alla ha i 12 veckor även om det läkt tidigare. Men det blir ett bra resultat i slutänden så det är bra om man härdar ut.

Kram

• Pallas

Har ingen personlig erfarenhet, men ville ändå dela med mig av dnna information som jag tycker är intressant:

"En annan sak att tänka på med bärsele är att det är bättre för barnet med en sele där barnets ben inte dinglar fritt, utan hålls uppe mer i spagat mot bärarens kropp. Med en bra bärsele kan du bära barnet på magen, höften eller ryggen med barnets ben tätt mot din kropp. Att hålla barnets ben i spagat anses vara fördelaktigt för barnakroppen som fortfarande utvecklas. I Tyskland är det godkänt att bära barn på detta sätt i stället för att använda skena vid höftluxation."

(källa: www.linema.com/bardinbaby.html)

Svar på tråden Erfarenhet av "von rosen skena"?