Stämpla upp till heltid
När får man göra det? Bara om det inte finns möjlighet från arbetsgivarens sida att erbjuda mig heltid?
När får man göra det? Bara om det inte finns möjlighet från arbetsgivarens sida att erbjuda mig heltid?
*puff*
Om du har akassa heltid,och får erbjudande om arbeta tex 60%,mer eller mindre så ska man inte tacka nej.
Då kan man ansöka om att få stämpla tex 40%.Men då måste man ha akassa heltid,alltså tidigare arbetat 100%.
Annars kan man stämpla upp de procent som saknas,5-30 procent.
Som svar på din fråga:Ja man kan stämpla till 100%.Om man uppfyller "kraven".
sandra: tack! Jag har nu chans på ett jobb där man antingen jobbar hel- eller halvtid. Då "måste" jag alltså välja heltid, för väljer jag halvtid får jag inte stämpla, eller hur?
(Jag vill behålla min SGI)
*puff*
Ringde a-kassan o tydligen kan jag ta jobbet på halvtid om jag samtidigt står kvar som arbetssökande på AF.
Vet inte hur jag ska göra nu, jobbet jag har chans på är helt baserat på provision, så jag riskerar ju att förlora inkomst! Oj vad det snurrar i huvet nu!
*puff* Har någon varit i samma sits?
Jag jobbar 25% och stämplar 75%. Så ja, det fungerar.
Sen så är det ju så, att enligt a-kassan får man inte tacka nej till något jobb...
mallis: nej, jag vet. Söker du andra jobb samtidgt då?
Ja jag söker andra jobb. Men nu ska jag börja plugga den 1 nov så. Lite tråkigt att bara jobba 25% men å andra sidan så är det bättre än inget, man får se det så.
Hade det varit ett vanligt jobb med timlön/månadslön hade det ju inte varit nå't att tveka om, men nu får man bara provision ju... har aldrig jobbat så tidigare. Vet inte ens om jag passar som säljare.
Det är inte homepartyjobb hoppas jag. Jag blev avstängd från a-kassan pga att jag hade homepartyjobb på kvällarna (deklarerade alla timmar). Det räknades som att jag hade heltidsjobb eftersom det var provision och jag inte jobbade i en lokal där det kunde styrkas hur mycket jag jobbade.
Nej, det gäller ju att man kan prata för sig som säljare. Och alla passar inte som det. Men å andra sidan så vet du ju inte förrän du provat?
Ring och prata med a-kassan och se hur dom ställer sig till det. Eller din handläggare på AF.
Coursell: nej, det är telemarketing.
Mallis: jag ska dit på söndag o testa.
Jag pratade ju med a-kassan nyss, frågade hur jag ska fylla i kassakorten om jag jobbar, men inte får betalt. Då förlorar man inkomst, eftersom a-kassan ersätter arbetstid, inte inkomst. Om jag alltså jobbar fem timmar på söndag, men inte tjänar något, så förlorar jag inkomst från a-kassan. Vet varken ut eller in nu, borde ju vara glad att jag har ett jobb på gång, men nu känns det bara tråkigt.
Ja, det är klurigt...
PÅ söndag kommer jag bara att få lyssna på en säljare när han/hon jobbar och gå igenom hur dator etc funkar, alltså komer jag att tjäna 0:- på det passet. Hade ni skrivit in det i kassakortet då?
Ja, för att a-kassan kommer säkerligen vilja att du skickar in arbetgivarintyg, och där syns det ju...
mallis: jo, hon nämnde det. Jag får väl fråga på söndag hur de gör med arbetsgivarintyget.