Kalla mig inte för gumman!
Skulle det vara gulligt att kalla en tjejkompis för "gumman"? Det låter ju så j-a förnedrande och falskt, som att man gör sig till.
Gumma, är inte det en gammal kärring?
Skulle det vara gulligt att kalla en tjejkompis för "gumman"? Det låter ju så j-a förnedrande och falskt, som att man gör sig till.
Gumma, är inte det en gammal kärring?
Det är nog lite hur man uppfattar det.
Jag kallar min 2,5 åriga dotter för gumman. I avseende för gulligt och kärleksfullt.
Men om en 50 årig karl kallar mig för gumman med en lite nedlåtande ton, så är det inte ok.
Så det handlar väl lite om tonen.
Jag säger gumman till mina närmsta vänner som jag ser som mina bästa vänner, mina systrar, någon jag tycker väldigt mkt om.
tycker det är fint.
Säger det även till mina syskonbarn (flickorna)
man kallar inte jämngamla för gumman om man hyser någon form av respekt för dem.
gumma = en gammal kärring
den värsta kommentaren som finns: "hur är det gumman?"
Jag vet inte det, min kompis säger ofta så till oss tjejer. Väldigt vanligt tror jag. Har inte tagit det som nåt negativt. Jag säger gubben både till maken och mina pojkar på jobbet. Der verkar inte ledsna över det.
Jag kallar dom tjejkompisar för gumman, även mina katter, för mig är det nåt snällt och gulligt. Skulle aldrig kalla en gammal tant för gumman dock.
Gubben är min sambo och lilla gubben är min son..
Men jag tycker det kan låta gulligt och vara omtänksamt att kalla någon "gumman"..!!
(Naturligtvis kan TONFALLET ändra på den uppfattningen - men det gäller de flesta uttalanden!) /Viola.
gumman är inte ok mellan vänner och inte mellan man och fru precis som gubbe inte är ok att kalla sin man om man inte är 50 plus.
Sara
Det beror på tonen. Jag kallar mina vänner det ibland, mina föräldrar kallar mig det, min pojkvän kallar mig det. Men har man en diskussion med någon, och den ena säger 'Men lilla gumman...' eller något liknande, då tar jag det negativt.