• zarah27

Allergimedicin vid amning?

Jag helammar min 5-månaders dotter och ska nu och hälsa på min bror över en hel helg och han har 2 katter. problemet är att jag är JÄTTEallergisk mot katter, och vet att man inte får ta så många tabletter mot allergi när man ammar. Frågar därför här om det är någon som vet någon bra medicin man kan ta mot pänsdjursallergi när man ammar? Bra nässpray eller tabletter? Tavegyl, funkar det bra?

• Svar på tråden Allergimedicin vid amning?
  • Eliama

Jag tar Rhinocart aqua samt Zyrlex varje dag utan problem. Helammar också. Rekommenderar annars att du ringer din läkare eller sjukvårdsupplysningen och hör efter, dumt att chansa. Lycka till!

• Amorella

Antihistamin ska man inte ta utan att samråda med läkare. Jag kollade med Apoteket, men de ville inte ge råd om det. Så prata med din läkare!

• zarah27

Visst är Zyrlex en tablett? Jo det är väl bäst jag rådfrågar en läkare, men tack iaf för tipset! Det är ju bara 3 dagar jag ska ta tabletterna så det borde ju inte vara någon fara. Jag får astma också när jag är bland katter, måntro om man får ta kortisonspray?

• Amorella

Här kan du kolla:
    http://www.apoteket.se/rd/d/4174/a/10189
    Om det inte står något om amning, innebär det att det inte rekommenderas. Men man kan som sagt kolla med sin läkare och det är ju bara ett par dagar det handlar om!

• carola1977

Det finns ingen forskning hur allergimedicin påverkar bebisen när man ammar. Inget har visat på att det är farligt heller, men man vet inte säkert. Kan tänka mig att bebisen blir lite slö om man tar tabletter.
    Jag var och hälsade på en kompis som har tre katter och var i valet och kvalet om jag skulle ta en tablett innan besöket. Bestämde mig för att inte göra det, men tog med medicin. Väl där blev jag först lite snorig, men jag reagerade mycket mindre än jag brukade så jag behövde inte ta medicin. Vet att graviditet och hormoner kan påverka allergi så mitt tips är att du gör som jag och tar med mediciner men väntar med att ta.
    Jag tror också att det är bättre med lite mediciner ibland än att man mår jättedåligt som mamma. Lycka till!

• Lyllo

När jag helammade ringde jag både apoteket och sjukvårdsrådgivningen och frågade om Rhinocort aqua (pga gräsallergi) och fick det svar som Carola påpekar. De vet faktiskt inte hur medicinen påverkar barnet genom bröstmjölken. Jag valde att avstå och nysa och snora en sommar.

• Eliama

Precis som Carola1977 säger, bättre med lite medicin än att mamman mår skit.
    Zarah27: Ja, zyrlex är en tablett.
    Har svår astma och allergi och är beroende av medicin dagligen året om. Tar diverse sprayer (både luftrörsvidgande och kortison), allergitabletter, nässpray och t o m kortisontabletter. Har inte märkt att min dotter är påverkad av detta MEN all min medicinering sker i samråd med läkare och så tycker jag också att det borde vara.
    Allergitabletterna t ex gör i många fall att bebisen blir lite tröttare än vanligt (vilket inte har varit fallet för vår lilla spralltjej).
    Som jag och flera andra skrivit innan, prata med din läkare för att få råd om hur du ska göra!

• zarah27

Tck för alla svar, nu är jag mycket klokare!

Svar på tråden Allergimedicin vid amning?