• Tranquility

Någon som är duktig på bilar och vet vad detta kan kosta att laga?

Har precis varit och besiktat min bil..
    Den blev underkänd. I papprena står det : Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn
    och spindelled, vänster, glapp.

Någon som vet vad detta kan kosta att laga på verkstad, på ett ungefär?

• Svar på tråden Någon som är duktig på bilar och vet vad detta kan kosta att laga?
  • Itis

På verkstad kan det nog gå på en hacka...vad är det för bil du har? Du har ingen bekant som kan göra det åt dig för en liten ersättning?

Ofta är det ju bromsbeläggen bak som strular till det med bromsverkan och dessa är inte alldeles jättesvåra att byta. Spindelleden behöver bytas och detta går även det att göra hemma om man har lite kunskap och bilen är en sådan modell att det inte är alltför svårt.

Biltema har ju delar till dom flesta bilar!

Om du byter spindelled kan det behövas framvagnsinställning (ca 600 kr) på en däckfirma/verkstad.

Kanske inte svarade på din fråga, men (snål) hemmafixare som man är så kunde jag inte låta bli!

• Tranquility

Tyvärr känner jag nog ingen som kan fixa detta åt mig
    Jag har en alto suzuki.

• LillaEllan

inte biltema grejer då får du bara byta den fortare än vad du hade behövt annars!
    om du inte vill köpa orginal så kan du ju köpa på mekonomne iaf lite bättre grejer.
    men om du gör det på verkstad vill dom ju ofta använda orginal så man met att det är ok , kan blir knepigt med garantin annars.
    som sagt ovan ofta är det beläggen men kan även vara mer, kolven som har rostat ihop (dock är det nästan alltid beläggen)
    men om det bara är beläggen och dom inte är dåliga gör man bara rent och ser till att det funkar.
    då kan det nog gå på en 600-800.
    med spindel leden (vet inte hur det är på din bil)
    men oftast brukar man kunna slippa framvagnsinställning.
    där har jag tyvärr ingen aning om vad det kan kosta runt en 1000 kanske

• Tranquility

Det kanske bara är bromsbeläggen, och inte rost då, för min bil är av årsmodell-01 ?

• LillaEllan

förmodligen är det bara beläggen fast 01 då kan det mycke väl vara rost.
    fast med det märket jag jobbar med så är det inte så vanligt med att kolven kärvar vet inte hur det är med suzuki.

• LillaEllan

itis:
    jobbar du me bilar=)? impad av ditt svar=)
    ingen av mina kompsiar skulle överhuvetagit inte vetat vad ett belägg är =)=)=)det är bra när man kan göra saker själv blir så mycke billigare=)

• Itis

LillaEllan: Nej, jobbar inte med bilar, är lånehandläggare på kreditinstitut *skrattar*.

Men jag har turen att vara uppväxt med en pappa som kan bilar samt har nu gift mig en en man som har detta som hobby. Och har man bilar av den sorten och årsmodellen som vi har så får man vara beredd på att greja lite! *ler*

Det blir bra mycket billigare att göra själv, tror vi bara lämnat in bilen en enda gång och detta på grund av att vi inte fick ner avgasvärdena trots byte av lamda, katten och lite till.

Jobbar du med bilar?

Håller för övrigt med om att det kan vara bromsoken som rostat, men detta är inte troligt om man inte har haft bilen ståendes ett bra tag.

Endel av Biltemas saker håller faktiskt måttet, och Mekonomen är ofta rätt mycket dyrare (beroende på vilken stad man bor i) och kvaliteten kan variera.

Lycka till!

Svar på tråden Någon som är duktig på bilar och vet vad detta kan kosta att laga?