• Shoegal

Mattrengöring

Jag har (jag och jag, det är sambon som vill ha den, jag hade gärna sluppit) en gigantisk matta (200*290 cm) i vardagsrummet och den är minst sagt skitig! Katt- och hundägare borde inte ha gigantiska mattor som man inte kan trycka in i tvättmaskinen. Så vad gör man? Kemtvätt osv har jag absolut inte lust med (bara tanken på att kånka ner den för 3 trappor utan hiss och iväg till en kemtvätt får mig att vilja lägga mig ner och sova lääänge). Finns det något annat sätt? Den är gjort av 100% polypropen och på lappen står det "Fackmässig mattvätt i vatten".

• Svar på tråden Mattrengöring
  • stin a
    Shoegal skrev 2006-10-19 12:29:38 följande:
    Jag har (jag och jag, det är sambon som vill ha den, jag hade gärna sluppit) en gigantisk matta (200*290 cm) i vardagsrummet och den är minst sagt skitig! Katt- och hundägare borde inte ha gigantiska mattor som man inte kan trycka in i tvättmaskinen. Så vad gör man? Kemtvätt osv har jag absolut inte lust med (bara tanken på att kånka ner den för 3 trappor utan hiss och iväg till en kemtvätt får mig att vilja lägga mig ner och sova lääänge). Finns det något annat sätt? Den är gjort av 100% polypropen och på lappen står det "Fackmässig mattvätt i vatten".
    Kan du inte hyra en matttvättmaskin i en välsorterad färgaffär...brukar nämligen finnas...
    Kemtvätten tar ju kilopris på mattor...brukar ligga mellan 1500kr-2000kr....om inte mer.
    Jag har själv stora mattor i alla sovrummen som är 300*250...dom tvättar jag själv eftersom jag har turen att äga en matttvättmaskin...Skrattande
  • stin a

Annars så finns skumtvätt att köpa men det kanske går åt några burkar....skumma på borsta igenom och dammsuga efteråt...

• Shoegal

Tack för tipsen! Ska kolla upp mattvättmaskin annars blir det skumtvätt. Var kan man köpa det? Hos butiker som säljer mattor? Funkar det på alla material?

• stin a
    Shoegal skrev 2006-10-19 13:52:42 följande:
    Tack för tipsen! Ska kolla upp mattvättmaskin annars blir det skumtvätt. Var kan man köpa det? Hos butiker som säljer mattor? Funkar det på alla material?
    Färgaffären har sådant men även biltema kan ha ....läs på baksidan på burken ...tror nog att det sak funka väldigt bra...Titta även i en välsortetad livsmedelsbutik...
  • Shoegal

Biltema?! Ska ändå dit och köpa ny lampa till bilen, kan ju kika då

• stin a
    Shoegal skrev 2006-10-19 14:02:29 följande:
    Biltema?! Ska ändå dit och köpa ny lampa till bilen, kan ju kika då
    Det tycker jag du kan göra...brukar ju vara lite billigare där...
    Lycka till.....Skrattande
  • Carrrie

Vi har inte en sån stor matta MEN den är vit vilket medför mycket rengöring! Vi blandar vanish i en sprayflaska med vatten, sprayar på mattan och gnuggar igenom mattan med en scotchbrite eller liknande. Blir superfint!

• Shoegal

Om man kör själv med skum eller Vanish så är det bra om mattan inte ligger på parkettgolvet va?

• stin a
    Shoegal skrev 2006-10-19 14:06:43 följande:
    Om man kör själv med skum eller Vanish så är det bra om mattan inte ligger på parkettgolvet va?
    Skumtvätt blir ju inte direkt blött...annars så bör du nog byta till ett annat underlag då du ska tvätta...
  • snartär vi fem

vi köpte ett medel som var typ som svampar som sög åt sig .

man gnuggade in det i mattan lät det verka och sen dagen efter så dammsög jag bara bort det..

finns hos dom flesta matthandlarna

Svar på tråden Mattrengöring