• Bäsebus

Garantilön

+ provision, kommer ev få arbete som datasäljare(liknar telefonförsäljare) och undrar om någon haft garantilön och om man får det som månadslön direkt när man börjar samt ungefärliga belopp... Provisionslönen baseras ju på hur mycket man säljer.

• Svar på tråden Garantilön
  • Carisma95

Det skiljer nog väldigt mycket. Men brukar väl ligga runt 10.000 i fast lön + provision.
    Har du varit på intervju? Kolla lönen INNAN du får jobbet bara..

• Bäsebus

Ja jag har varit på intervju, och garantilönen låg på 7000:-/mån som var fast...

• fialisastina

Jag jobbar som säljare för viasat och jag har garantilön på 18000 de två första månaderna, sedan övergår det till enbart provision. Jag måste uppfylla min budget på tre abonnemang om dagen i snitt för att få min garantilön, så egentligen är det ju ingen riktig garanti... Men det är inget orimligt krav utan relativt lätt att uppnå. Lönen när man jobbar med försäljning är oftast en månad förskjuten, eftersom kunderna har ångerrrätt och sånt.

• Ellen P

fialisatina: Jag har sökt ett jobb där det också är så att i början har man garantilön 10 månader sen är det enbart provision.

Hur är det att jobba enbart på provision?? Är det stressigt?

• fialisastina

Garantilön i 10 månader?? Toppen! Då skulle jag ta det, för då har du ju såpass lång tid på dig att lära dig att sälja. Och om du nu inte skulle klara dig efter tio månader så har du ju uppfyllt villkoren för a-kassa! Toppen igen! Men glöm inte att anmäla dig till a-kassa så fort du börjar jobba.

Provisionslön, jo det är klart att det är lite stressigt faktiskt. Man vill ju inte jobba utan lön. Men ge det en chans.

Kram

• Ellen P

fialisastina: Har du jobbat med enbart prov? Är det värt "stressen" (en del säger att det är stressigt)?

• Duckan74

Hos oss har våra telefonombud antingen timpenning eller en månadslön, beroende på anställningsavtalet och på det provis. Om de bara bokar bra så kan de få ihop en lön mellan 20-30000/månaden, före skatt.

Maken och övriga säljare jobbar på 100% provision. Det är klart det sätter en viss press på dem, men de har höga provisar och även en "dålig" månad får de ut ganska bra.

Svar på tråden Garantilön