• malson

Färdknäpp = sup

Det jag har märkt är att många här på FL kallar sex strax innan förlossning för "färdknäpp". Varför då? Färdknäpp är en sup och inget annat.
    I våras fick jag höra detta uttryck första gången strax innan min vän skulle föda. De hade varit på besök hos BM och hon hade rekomenderat dem en "färdknäpp". Min vän berättar detta för mig och jag undrade "Jaha, ska du supa ut barnet?" "Hade du tänkt ta en whiskey eller en snaps?" (hon avskyr starksprit)
    Min vän tittar oförstående på mig och säger "Nä, vi ska ha sex."
    Jaha ja, men då har din BM bara missuppfattat begreppet färdknäpp, tyckte jag.

Gick senare in på Nationalencyklopedien på nätet och kollade upp färdknäpp. Jag hade rätt!!!

Här har jag klippt ut de två sökträffarna jag fick på ne.se

färdknäpp

fä`rdknäpp subst. ~en ~ar
    ORDLED: färd--knäpp-en
    ? mindre mängd sprit som dricks före avresa som styrketår: före den långa slädfärden fick de en ~
    HIST.: sedan 1831; se 1knäpp

färdknäpp

färdknäpp, färdsup, ofta i de dialektala formerna fälknäpp och fälsup, välgångssup före en resa. För att minska känslan av kyla i släden eller skjutsen eller på hästryggen och som välgångsönskan då en längre resa anträddes bjöds resenären i gången tid ofta på en sådan sup.

Så, nu fick jag det sagt!

• Svar på tråden Färdknäpp = sup
  • MrM

Och efter 1831 slutade svenska språket att utvecklas?

Mvh

• malson

Jo, att sex är bra det har jag förstått men utrycket "färdknäpp" är det som är irriterande.

• MrM

Är det lika jobbigt att ordet "mus" används i andra betydelser än "liten gnagare"? Det användes säkert i folkmun ett bra tag innan ordböckerna accepterade det.

Mvh

• turia

den äldre generationen säger färdknäpp om sprit.

• Frill

Färdknäpp betyder sup ja, en liten sup som man tar strax innan man ger sig av. Det är ju just exakt därför som "färdknäpp" används skämtsamt för sex innan förlossningen. Bäbisen får en liten "hutt" (fast av nåt annat än sprit) innan den ger sig av från livmodern och ut i världen.

• Fru Engman
    Frill skrev 2006-10-19 15:40:02 följande:
    Färdknäpp betyder sup ja, en liten sup som man tar strax innan man ger sig av. Det är ju just exakt därför som "färdknäpp" används skämtsamt för sex innan förlossningen. Bäbisen får en liten "hutt" (fast av nåt annat än sprit) innan den ger sig av från livmodern och ut i världen.
    ♥Hanna&Lillis♥
  • Junipingla

Spelar ju ingen roll vad det ursprungliga ordet står för eftersom det IDAG används om sex för att sätta igång förlossningen. Så reta dig bäst du vill, du får nog vänja dig att språk är levande och att färdknäpp betyder just det du tror hela sverige fått om bakfoten;)

6 dgr till BF | busungar.nu/lilla4an
  • Supermamsen

Färdknäpp betyder att gubben skall sätta på....Fniss och inte att du skall dricka sprit...

• Filippinan

Ursprungsbetydelsen och den nuvarande betydelsen (i det aktuella sammanhanget) har ju dessutom ett tydligt samband. Precis som Frill påpekar. Så du hade inte rätt. I alla fall inte mer rätt än vad BM hade.

The more you ignore me, the closer I get
  • soraya

Det som är så häftigt med språk är att det utvecklas och förändras hela tiden.

• cruZZe

Reagerade likadant första gången jag hörde ordet färdknäpp i samband med BF. Inte så att jag tycker det är tokfel att använda, men jag måste nog hålla med om att när någon säger färdknäpp så tänker jag på en sista hutt eller liknande innan man går/åker.

• Cocarola

Färdknäpp definitivt = sup, betydelsen har inte alls ändrats. Men jag har själv skämtsamt använt ordet om sex innan BB.

Finns ju många ord som har dubbel betydelse (ofta skämtsamt): "passa dig så du inte får en vinge" betyder ju inte att man får en Guldkycklingens grillade...

"Lägga en pizza" gör de förhoppningsvis inte på Pizzerian runt hörnet, iallafall inte på din tallrik...

Så, det ena behöver ju inte utesluta det andra!

• Wermlanspojk

Detta rätade ut ett par frågetecken eftersom jag undrat varför vissa börjat supa strax innan förlossningen.

Även den yngre generationen använder ordet färdknäpp om sprit.

Detta hindrar självklart inte någon från att använda det skämtsamt i andra sammanhang men var beredd på frågande miner. :)

Tro inte att någon är galen som öppet uttrycker önskan för en färdknäpp, det kan även jag göra ibland.

Svar på tråden Färdknäpp = sup