• Nisen

Vanligast med en av varje kön eller samma kön på tvillingar?

Har inga tvillingar själv, men jag känner många med tvillingar. Jag känner 10 som har tvillingar och av dem så är det två som har en av varje.
    Men hur är det i verkligheten? Finns det någon forskning om detta??
    Eller har någon gjort någon sån omröstning av tvilling föräldrarna här?

Lite nyfiken bara...

• Svar på tråden Vanligast med en av varje kön eller samma kön på tvillingar?
  • saga o kevin

jag har en av varje , och dom som jag känner är de ingen som har en av varje..

• Nisen

Min syster har två tjejer född juli 2005. Hon säger att det är vanligast med en av varje. Tyckte det lät konstigt då nästan alla jag känner har samma kön på tvillingarna

• saga o kevin

tvåäggs är ärftligt,
    tycker som du,alla dom jag vet som har tvillingar har  av samma kön, ...Skrattande

• Indratvillingmamma

En tredjedel av tvillingparen är enäggs. Dessa är alltid av samma kön.

Två tredjedelar av tvillingparen är tvåäggs. Av dessa är 25% pojke+pojke, 25% flicka+flicka, 25% pojke+flicka, 25% flicka+pojke. Dvs 50% är olikkönade tvillingpar.

Summan av kardemumman borde alltså vara att i en tredjedel av fallen är tvillingarna olikkönade. Om min matte stämmer.

Dock ser jag nu i min bok att i ca 25% av tvillinggraviditeterna har fostren olika kön. Det kanske var något med min matte som inte stämde då

Svaret på din fråga är i alla fall att samma kön är vanligast

• Compuwiz

Indra2: din matte stämmer!
    Jag vet inte om det är så att 1/3 av alla tvillingapar är enäggs, men utgår vi från det så stämmer uträkningen.

• OneAndTwins

Jag har hört.. men jag vet inte alls om det stämmer att 1/3 av alla tvillingpar är enäggs, dvs samma kön och det stämmer ju med vad Indra2 skriver. Men däremot så har jag hört att av tvåäggstvillingarna så är 1/3 två pojkar 1/3 två flickor och 1/3 en av varje. Om det stämmer så borde det innebära:

Att av 100 tvillingar är

33 st enäggstvillingar (= 33%)
    22 st tvåäggstvillingar pojke + pojke (= 22%)
    22 st tvåäggstvillingar flicka + flicka (= 22%)
    22 st tvåäggstvillingar pojke + flicka (= 22%)

Mao om detta nu stämmer så är det 22 % av alla tvillingar som är av olika kön och resterande 88% är tvåäggs och enäggs tvillingar av samma kön....

Men som sagt jag är inte alls säker...

• Topdog

oneandtwins:
    Det stämmer inte. Det är alltid 50/50% chans attt ägget befrukas av kill resp. tjespermie. Hälften av alla tvåäggstvillingar blir därför olikkönade.

Så av 100 tvillingpar är:
    17 par enäggs killar
    17 par enäggs tjejer
    17 par tvåäggs killar
    17 par tvåäggs tjejer
    och
    33 par olikkönade tvåäggs.

Eller om man slår ihop alla:
    33 par killar
    33 par tjejer
    33 par olik könade

Så i TS fall, som känner 10 tvillingpar, låter det ju statistiskt ganska riktigt med 2 olikkönade, även om 3,3 par olikkönade hade stämt ännu bättre med med statistiken.

• OneAndTwins

Du ser då har jag lärt mig något nytt idag....

• Skrutteruttan
    Topdog skrev 2006-10-20 14:38:04 följande:
    oneandtwins:Det stämmer inte. Det är alltid 50/50% chans attt ägget befrukas av kill resp. tjespermie.
    Är det verkligen så? Tror nog ändå att det finns genetiska aspekter på det hela, eller? Det föds ju faktiskt mest pojkar i världen...Jag är absolut inte påläst men jag ställer mig ändå undrande till ditt påstående. Jag har läst forskning att om man har fått två barn av samma kön är det bara ca 10 % chans att få ett barn av motsatt kön under nästa graviditet....Jag känner både par med tre, fyra, fem barn av samma sort, men även de som fått en fyra t ex av motsatt kön...

Angående tvillingar...Vi går på öppen förskola med bara tvillingar, hittills har 14 familjer deltagit, det är bara vi och en familj till som har tvillingar med olika kön....

Nåja, det är spännande forskning....
  • Indratvillingmamma

Det man ska komma ihåg är att statistik är alltid baserat på en stor grupp. Man kan inte dra några slutsatser av hur det ser ut i ens närmaste omgivning.

• Topdog

Skrutteruttan:
    Visst födes det en liten ökad andel pojkar (typ 51% pojkar och 49% flickor) men att räkna in såna små skillnader här blir lite väl invecklat och inte särskilt relevant heller.

Sen finns det dom män som har en övervägande andel pojk- eller flickspermier. Detta är dock inte det vanliga. Men även med lika antal flick och pojkspermier så är det rätt stor chans att man får 4 barn av samma kön. Tänk dig att du slår en tärning. Det är ju inte så konstigt om du skulle slå enbart jämna nummer även om du slår tärningen 4 gånger efter varandra.

Svar på tråden Vanligast med en av varje kön eller samma kön på tvillingar?