• eccobell

Fläckar på tapeter

Har hittat fläckar på tapeten i sovrummet. Mörkbruna prickar. Får inte bort dom med diskmedel och vatten. Har ni några tips att dela med er av?

• Svar på tråden Fläckar på tapeter
  • eccobell

Hjälp, jag orkar inte tapetsera om.

• Ead

Vad kommer fläckarna ifrån? Låter misstänkt likt mögel..

• eccobell

JAg vet inte. Rätt som det var så bara var dom där. Har du något tips?

• Ead

Är de mögel så måste tapeten bort och orsaken hittas. Annars blir det likadant igen.

• Larsson

kan det inte vara fett fläckar?
    jag hade det i min förra lägenhet, det var inte från mig så jag fick nytapetserat.

• TSadi

jag skulle inte prova våtservetter för som innehåller olja och då kan det bli ännu värre....

• Pallas

T Sadi: Mina fungerar alldeles utmärkt som fläckborttagare på kläder och målade ytor, men jag har iofs inte provat på tapet.

• ElinÖland

på tal om våtservetterna, jag hade lite kladd på vagnen så jag tog en våtservett, försvann som ingenting, men efter det så använder jag dom inte på mina barn längre - ska man verkligen ha något som tar bort kladd mm som ingenting i sina barns rumpor?? Vad är det egentligen för starkt medel i dessa? Jag vågar inte chansa....

• Japp

ElinÖland

Det är oljan i servetterna som gör att den löser upp kladd på din vagn. Prova med matolja och du får samma resultat. Använd ej våtservetterna på tapet........Hmmm

• Anni

ElinÖland:

Jodå våtservetterna är bra till en massa olika saker. När vi bodde på landet förut så hade min man alltid ett paket liggandes i bilen för han var tvungen att stanna lite då och då och torka av strålkastarna som kleggade igen på nolltid av snöblask, lera och mudd. Det funkade hur bra som helst och så hade man alltid ett gäng i bilen ifall de behövdes
    Jag förstår din tanke med det är som Japp säger att det är mest oljan och framför allt vätskan i servetten (att den är fuktig som löser upp fläckar) som gör den till en bra fläckborttagare.

• Pallas

Anni: Haha jaa, idag har jag haft nytta av dem! Bebben bajar bara en gång i veckan eller mer sällan, så det går inte åt i svindlande hastighet här

En kompis ringde och ville ha hjälp med att färga håret, så jag var tvungen att städa lite snabbt i badrummen (såg för bedrövligt ut som vanligt). Jag dammade av handfaten, torkade toastolen och golvet. Gick åt fem servetter till två badrum varav två var till toastolarna

• eccobell

Tror att det kan ha stänkt något på väggarna. Det fanns inte där innan. Det har stått en blomma där som min förra katt älskade att tugga på. Sprutade på sån där gegga för att han inte skulle gå dit. Det kan ju vara resterna av det. Får nog sätta upp en ny tapetvåd istället.

• onka

Prova med sk "mirakeltrasa" de finns i vanliga mataffärer. tror det heter mikrofiberduk. Har ett gäng här hemma och det brukar fungera till det mesta och så har man bara vanligt vatten till dem.

• eccobell

Mirakeltrasa funkar inte. Fler ideer?

Svar på tråden Fläckar på tapeter