• Lilla K

Tips på laktosfri efterrätt?

Får gäster i helgen där en är laktosintolerant.

Nån som har tips på efterrätt som är laktosfri, eller går att laga till med laktosfria produkter?

(Klassikern bär/frukt i ugn med laktosfri glass är en nödlösning, skulle vara kul att hitta på nåt annat!)

Tacksam för alla tips, använder jag dem inte i helgen så kommer det ju fler helger!

• Svar på tråden Tips på laktosfri efterrätt?
  • Jennie Brunflo

Succetårta!

MUMS!!!

Byt bara ut grädden i såsen mot sån där laktosfri vaniljglass.

MUMS för alla!

• Mingo

Du kan i stort sett göra vad du vill när det är laktos, det är lite 'värre' när det är proteinet, fast det är inga storre problem det heller. Man behöver inte speciella recept.
    Byt ut smör mot Carlshamns mjölkfria margarin, låglaktos mjölk och låglaktosgrädde, då kan du gå efter vanliga recept. Ska du göra något med tex. blockchoklad måste du kolla om den innehåller mjölk och om du använder halvfärdiga mixer brukar det oftast innehålla mjölk, men om du gör det själv går det hur bra som helst.....det blir t.o.m godare tycker jag.

När man är laktos/mjölkprotein allergiker är man nog rätt less på glass så jag tror han/hon uppskattar att du ansträngt dig. De övriga kan också äta det, det smakar inte konstigt så du behöver göra olika.

• Majsan70

Hör efter oxå hur mycket laktos dem tål. Vissa tål mer o andra inget. Vissa människor har lactrase kapslar så att de kan äta vanligt oxå.

• Jennie Brunflo

Okej, jag kan ju tillägga att tårtan jag menar inte har glass uppepå, utan kräm, men det funkar bra med laktosfri glass istället för grädde i den såsen.

• Lilla K

Tack för tips, problemet är att vi försökt göra chokladmousse (2 olika recept) och det blir inte bra. Min gissning är att det är grädden som krånglar till det. Så utifrån det drog jag slutsatsen att laktosfria produkter inte uppför sig som "vanliga".

Hon tål lite mjölk/laktos, som inte innehåller så mycket fett. Så grädden måste bytas ut. Mjölk går bra.

Mingo: ja, alla ska äta samma sak, det värsta jag vet är när man gör EN specialrätt till den som är allergiker/vegetarian, snacka om att känna sig utpekad!

Det blir till att gå igenom efterrättsboken, handla och testgöra idag! Har jag tur blir flera rätter bra, då blir det efterättskalas för oss här hemma ikväll!

• lata kocken Johanna

chokladmousse går att göra av marsmallowfluff eller italiensk maräng istället för grädde - men det är lite krångligare att få det bra...

vad sägs om tex chokladtryffeltårta med bär och vaniljsås/glass
    man rör ihop allt på spisen och sen ner i en form och gräddar i 175grader i ca 20 minuter

150g smör/mjölkfritt margarin
    3 dl strösocker eller ljust muscavado
    200 mörk choklad
    smält alltihop

rör ner
    2 tsk vaniljsocker
    2 krm salt
    2 ägg
    2½dl vetemjöl (eller glutenfritt mjöl om man vill ha det)

• Majsan70

Gör en Citron/maräng tårta då?

Ingen mjölk alls o margarinet går att byta mot mjölkfritt sådant. Istället för grädde till kan man ha glass eller laktosfri grädde. Jättegott och mycket enkelt att göra,

• Majsan70

Jag gör vanlig marängsmet o varmvispar inte.

Citronmarängpaj (2003-08-08 av Yukio, se profil)

Ingredienser (1 portioner) Instruktioner

Mördeg:
    ¤ 125 g mjölkfritt margarin
    ¤ 1 krm salt
    ¤ 125 g mandelmassa
    ¤ 1 ägg
    ¤ 3½ - 4 dl gluten- och mjölkfri mjölmix

Citronkräm:
    ¤ 4 ägg
    ¤ rivet skal från 3 citroner
    ¤ saft från 4 citroner
    ¤ 3 dl socker
    ¤ 125 g mjölkfritt margarin

Maräng:
    ¤ 4 äggvitor (ca 150 gram)
    ¤ 2½ dl socker
    ¤ rivet skal från ½ citron Mördeg:
    Alla ingredienser ska vara rumsvarma!
    Lägg mandelmassa och salt i en matberedare. Mixa tills mandelmassan blivit smidig och tillsätt därefter smöret i små portioner.
    Häll i ägget och till sist mjölet.
    Var noga med att inte överarbeta degen när mjölet är tillsatt!
    Rulla in degen i plastfilm och låt den vila i kylskåp i ca 2 timmar.
    Degen går lika bra att göra för hand.
    Kavla ut degen mellan mjölad plastfilm. Degen ska bli ca 2 cm större än pajformen.
    Lägg degen över formen och tryck till försiktigt. Skär till kanterna och sätt den i frysen i ca 1 timme.
    Ta ut pajskalet ur frysen, nagga det i botten och sätt in det direkt i ugnen på 180 grader och låt pajskalet grädda tills det får färg (ca 10 minuter).

Citronkräm:
    Häll alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt krämen koka under ständig vispning tills den är lagon tjock (ca 10 minuter). Sila bort ev kärnor och skalrester från krämen och låt den svalna under plastfilm.

Varmvispad maräng:
    Koka upp ett vattenbad på spisen. Ta en glasskål som passar till vattenbadet och häll i äggvitan, sockret och citronskalet.
    Vispa tills du känner att sockret har smält. Marängen får inte kännas kornig (pröva med fingrarna).
    Ta glasskålen från vattenbadet och vispa med elvisp tills du får en fast maräng.

Servering:
    Sätt ugnen på grillvärme (275 grader). Klicka ut citronkrämen i pajformen och toppa med marängen.
    Bränn av marängen högst upp i ugnen tills den fått en fin färg.
    Servera pajen med t.ex. vaniljsås.

Svar på tråden Tips på laktosfri efterrätt?