• Mirris

Trodde alla barn skulle på dom här "kontrollerna" på BVC!

Jag trodde att det "obligatoriskt" att gå på dessa kontroller på BVC!

Nu är sonen 2 år o 6 månader och jag har väntat på en tid på BVC för 2,5 års kontrollen.

Igår fick jag ett vykort från BVC-damen. Där stod det ungefär så här:

"Hej hej.
    Nu har Alexander blivit 2,5 år. Om ni är intresserade av att komma på 2,5 årskontroll så går det bra att ringa på min telefontid mellan 8-9."

Öhh.. jaha.. förut har vi alltid fått ett kort med en tid på!!! Men nähä det har dom slutat med Nu är det väldigt frivilligt.

Klart vi vill gå dit o få se hur mycket han växt sen sist.. det är 1,5 år sen vi var där sist.

Vad gör man på en 2,5 årskontroll (glömde läsa i gröna boken)

• Svar på tråden Trodde alla barn skulle på dom här "kontrollerna" på BVC!
  • Ameos

Alla kontroller på BVC är väl egentligen frivilliga?

• Ameos

Jag tror det i alla fall. Kan inte tänka mig att det finns någon lag som säger att man måste gå på kontroll. Det finns ju också ganska många som tackar nej till att vaccinera sitt barn.

• Mirris

Ja det är klart!!
    Det är nog jag som är så himla laglydig o går på allt

Jag tycker det är lite kul o gå dit o se hur hans kurva stiger. Ser ju att han växer *jösses så han växer* men kul att ha det på papper.

Vet du vad dom gör på en 2,5 årskontroll?

• Ameos

Ingen aning! Vår son är inte ens 4 månader än.

Men jag tror att dom flesta gör som du och jag och går lydigt till kontrollerna. Man vill ju vara på den säkra sidan och så är det ju alltid kul med de senaste siffrorna.

• Mumsen

Under det här besöket kommer personalen på barnavårdscentralen förmodligen att:

mäta barnet.

Prata om barnets tillväxt och känslomässiga mognad.

Besvara eventuella frågor du har om trotsåldern.

Diskutera om barnet börjat bli torrt, hur barnomsorgen fungerar och hur ni planerar för barnet fram till skolåldern.

Barnavårdscentralen vill veta:

Har barnet besökt någon läkare sedan du var hos dem senast? Om så är fallet, varför? Vad ledde besöket till, och ordinerades någon medicin eller behandling?

Hur många ord kan barnet? Kan barnet använda fraser med två ord?

Imiterar barnet er? Leker barnet med bilar eller dockor? Leker barnet fantasilekar?

Kan barnet sparka boll? Kan barnet gå upp och ned för en trappa med båda fötterna eller en fot i taget?

Är barnet blygt bland främlingar, åtminstone till att börja med?

Kan barnet följa en berättelse och benämna bilder i en bok?

Kan barnet följa ett uppmaning i två steg?

Är ditt barn mycket rädd för och/eller har problem i kontakten med andra barn?

Tala om det

Även om de flesta två och ett halvtåringar fortfarande använder blöja kanske du har börjat lägga blöjan. Kom ihåg att du inte ska jäkta på denna process. Den måste följa barnets mognad. Om du skyndar på processen blir alla bara frustrerade.
    Om du har problem med att begränsa tv-tittandet eller märker att du använder tv:n som barnvakt, be om tips hur du kan bryta det. Det är nu barnets vanor formas.
    Om du upplever att ditt barn är mycket blygt och/eller har problem i kontakten med andra barn, be om råd.
    Stora förändringar kan vara jobbiga för ett litet barn. Om du ska flytta, föda ett barn till, börja arbeta igen, eller bearbetar ett dödsfall eller sjukdom, kan ditt barn påverkas. Tala om detta på barnavårdscentralen, de vet hur detta kan påverka ditt barns utveckling och kan ge dig råd om hur du kan hantera situationen. Barnavårdscentralen kanske också kan föreslå resurser som du och din familj kan utnyttja för att underlätta situationen.
    Det kan ge mycket glädje att uppfostra barn, men det är ibland också krävande. Om du känner dig utarbetad ska du prata om det på barnavårdscentralen.

www.pampers.se/sv_SE/content.do&contentId=3041#0

• Mirris

Tack mumsen!!

Har skrivit ett mail till bvcdamen om en tid. Jag jobbar natt o orkar bara itne vara vaken till 8 för att kunna ringa o beställa en tid.
    Får se om hon svarar!

• snusans mamma

På BVC där vi går sa dom att det inte blir någon fler koll förrän 4 års kollen. Vi var nyss på 18 mån. och då sa dom att vi får själva komma dit vid behov.

Svar på tråden Trodde alla barn skulle på dom här "kontrollerna" på BVC!