• Maiah

Näsblod på natten

Hejsan.

Min sambos brorson har sovit hos oss inatt. Han har kommit upp grinandes 3 gånger pga näsblod. Är det normalt för en 4:åring att blöda näsblod på natten? Och 3 gånger dessutom? Jag trodde ju det var något allvarligt som hade hänt, han skrämde mig när han stod där och tårarna sprutade och blodet droppade. Är det någon annan vars barn blöder näsblod på natten?

• Svar på tråden Näsblod på natten
  • Tangent

Erik (3 år) blöder näsblod på natten ibland. Oftast i samband med att han varit förkyld och fått Nezeril.

• Birgitta2

Mina barn har haft sköra slemhinnor och har ofta blött näsblod som barn. Ibland rent förskräckligt mycket och även nattetid. Man brände slemhinnorna och det blev bra mycket bättre men inte helt bra. Detta verkar nu ha växt bort nästan helt, men fortfarande blöder båda två näsblod nån gång då och då.

• Fille Fjonkan

Kisen blöder näsblod ibland, oftast på nätterna. Jag har talat med sjukvårdsuppplysningen och de trodde att han har sköra slemhinnor. Att han får små sår i slemhinnorna vid förkylning och att de sedan rivs upp när han gnuggar näsan i sömnen. Det stämmer att han oftare blöder näsblod i samband med eller strax efter en förkylning (men så är han vanligtvis förkyld också eller har nyss varit ).

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 26
Svar på tråden Näsblod på natten