• Gul13

Traktortårta

Finns det någon som har gjort en tårta i form av en traktor och har en bild som jag kan få se? Bara för att få inspiration. I glass eller som "vanlig" tårta spelar ingen roll.

Dottern fyller 2 år i januari och det roligaste hon vet är att åka i pappas traktor.

• Svar på tråden Traktortårta
  • Gul13

Tack tack.
    Vet du om de har använt olika lager av färgad marsipan när de har gjort mönstret? Eller hur har de gjort?

• idalin

jag gjorde en tårta (traktor med vagn) till min sons 5-årskalas i sept. jag gräddade 2 avlånga tårtbottnar, typ 10x25 cm. den ena gjorde jag vagnen av och den andra gjorde jag traktorn av. jag gjorde som vanliga gräddtårtor med marsánkräm och jordgubbssylt emellan. sen kapade jag traktorbottnen vid 1/3 (blev hytten) och lyfte upp den biten ovanpå 2/3-biten. det blev alltså en traktor på höjden och inte en liggande traktor.

grädden till vagnen färgade jag med kakao, så den blev brun och traktorns grädde färgade jag med grön karamellfärg. jag anv. noblesse till vagnshjulen och traktorn bakhjul. till traktorns framhjul tog jag karam.kungens runda/platta mjölkchoklad. till traktorns avgasrör, tog jag lakritsstång. som "koppling" mellan traktor/vagn anv. jag också lakritsbitar. sen pyntade jag med geléhallon och non stop. jag tog röda och gula godisar till traktorlysen. jag gjorde även fönsterbågar av smält blockchoklad, som jag lät stelna på smort smörpapper innan jag tryckte fast dem på hyttens 4 sidor.

förlåt, för världens längsta förklaring... ;)

• Gul13

Idalin:
    Oooo tusen tack snälla du, det var ju en perfekt förklaring. Precis vad jag sökte.
    Den tårtan måste blivit jättefin.
    Nu vet jag precis hur jag ska göra. Har inte tänkt på att det blivit snitsigt och bygga den på höjden.
    Tack än en gång.

• hewa

Superbra tips! Har 3-årskalas på måndag, med en biltokig pojk. Han kommer bli överlycklig vare sej det blir en bil eller en traktor.

• idalin

vad kul att få vara till nytta! jag letade lite tårtidéer på fl till sonens kalas också, men fick bara se bilder som såg ut som konditori-tårtor med sugarpaste och egenkavlad och färgad marsipan mm, och såna klarar nog inte jag att få till. så då gjorde jag mej en egen "design" och sonen blev så imponerad. för jag höll till i garaget när jag "formade" och garnerade den, så den blev en överraskning för honom. lycka till!

skriv gärna och berätta hur det gick...!

• hewa

Idalin, ditt tips blev jättebra! Bara det att novisen (=jag) lyckades få lite lätt slagsida på traktorhytten som till slut välte på fikabordet... Men det var å andra sidan kul & minnesvärt det med!

Svar på tråden Traktortårta