• Helle69

Skaffa Beagle?

Hej!
    Vi är sugna på att skaffa hund igen, har haft en blandis förut som var ren sällskapshund. Men nu när maken har tagit jägarexamen och vi har köpt ett sommartorp med jakträtt så funderar vi på jakthund. Beagle är den ras vi fastnat för. Hur är de som familjehundar? Är det nåt särskilt man ska tänka på när man har jakthund? Att de oftast inte kan gå lösa pga sin jaktinstinkt förstår jag, men annat som skiljer sig mot en ren sällskapshund? Nåt specifikt för Beagle? Det finns en 6-åring och en vild 1½-åring i familjen + katt som är hundvan.

Vi bor nära bra promenadstråk även i stan och har rymligt hus, så det är inget problem. Jag jobbar deltid, maken har 5 min till jobbet och mina föräldrar, som själva har haft hund, bor också nära, så tid för promenader finns det också. Vi vill INTE ha en hundgård8shund!

• Svar på tråden Skaffa Beagle?
  • Etnica

Jag har ingen erfarenhet av jakthundar direkt o inte beagle som ras men jag vart glad över att du skrev att ni absolut inte ville ha en hundgårdshund för sånt liv har de jakthundar jag kommit i kontakt haft. O det är hemskt tycker jag!! Sitta i en hundgård utom de få månaderna på året som de jagar. Obs!! Jag vet att det finns undantag med seriösa jägare som verkligen lägger ner tid o energi på sina hundar men min erfarenhet är att dom är ganska få... (Nu kommer jag väl få skit från en massa jaktmänniskor...)
    Lycka till med hundköpet!

• Helle69

Tack!
    Min son (då 4 år) och jag var ute på en promenad när vi kom förbi ett hus med hundgård där 2 st hundar stod och skällde. Sonen tittade länge på hundarna, sen vände han sig mot mig och sa "Mamma, varför sitter de där hundarna i fängelse?" Väl motiverad fråga, tycker jag MEN självklart finns det hundar som trivs i sina hundgårdar också!

• Lms86

Min mormor och morfar har haft beaglear och alla har varit jakthundar. Tror dom passar bäst som jakthundar.

• Lms86

Hmm såg inte att ni hadde jägare i familjen.. Men då är det en perfekt hund isf

• ztollebyarn

Helt underbara hundar. Trevliga i hemmet och bra jakthundar. Lagom storlek. Lycka till!

• Nadjis

Ang hundgård. Mina svärisar har sin hund i hundgård på dagarna när de jobbar. i hundgården har den koja med tak och filtar. På kvällarna rastas hon med långpromenad. Varför är det så dåligt att ha hunden i hundgård när man ändå jobbar? Vi ska skaffa beagle vi med, men den kommer få vara i hundgård (förutsatt att den trivs i den) när vi är på jobbet. Självklart få den  vara inne när vi är hemma.

• Johanna 87

Nadjis : det som blivit sagt om hundgård är att det är skit för hundar som jämnt måsta sitta där och "glo itaket" så att säga.

• Helle69

Ja, precis som Johanna säger.
    Läs Etnica's inlägg igen, det både hon och jag ogillar är hundägare som har sina hundar i hundgård HELA TIDEN!

Svar på tråden Skaffa Beagle?