• Vargtass

Skillnad pitbull o amstaff?

Jag satt och bläddrade i en hundbok igår. Vår granne har skaffat en amstaff och jag läste lite om rasen. Jag förstod det på texten som om pitbull är det samma som en oreggad amstaff? Blev lite fundersam... Trodde inte det var så, trodde att det fanns registrerade pitbulls och registrerade amstaff i amerikanska kennelklubben. Att det var två olika raser med olika standard även om det är ganska lika raser.

Så... Hur ligger det till egentligen?

Vill gärna ha svar från de som är insatta och kan detta.

• Svar på tråden Skillnad pitbull o amstaff?
  • Vargtass

Puffar lite.... Ingen som vet?

• emmies

amsaffen är väl mindre än pitbullen tror jag.. skall forska lite

jag är uppväxt med ett gäng dårar.. o för att passa in vill jag bo i dårarnas paradis.
  • Shoegal

Om jag förstått det rätt:

Från början (tror i början av 1900-talet, men jag kan ha fel) var det samma ras, Pitbull. Den avlades på "gameness", kamp, beteende osv, inte på uteseende. Sedan började man avla mer och mer på fysiska egenskaper, utseende osv för utställningar och fram kom en "ny ras": Amstaffen som man skulle kunna kalla för en "utställningspitbull". I Sverige kan man inte regga Pitbull men man kan regga Amstaff, i andra länder (tex USA) kan man regga båda raserna.

• Glittrig penna

Man brukar säga att amstaff är uteställningsrasen av pitbull. Det är från början samma ras.
    Nu har dom varit skilda (ja, på papper iallafall) i närmare 100 år så det finns skillnader. Amstaff är ju godkänd här i sverige och har således en rasstandard. Det avlas på den, inte bruksfärdigheter. Pitbullen går mer och mer åt det hållet, men fortfarande är det stora variationer från en linje till en annan, ja även inom samma linjer.

Anledningen till att pitbull inte är godkänd i sverige är mycket politik. Den förening i usa som godkänner den är inte skk´s samarbetsförening.

De sk pitbulls som många har nu är blandningar, ofta med en amstaff.

Alla renrasiga pitbulls går att registrera i usa, i adba (american dog breeders association).

• Glittrig penna

Det är inte så enkelt som att kalla en oreggad amstaff pitbull. En oreggad amstaff är en amstaff, men KAN vara en pitbull (ägarna kanske inte vill säga det och diverse annat).

• emmies

American Staffordshire Terrier

HEMLAND:
    USA

ÄNDAMÅL:
    Rasen är en kombination av terrier och bulldogg med målsättningen att få fram en hund med terrierns temperament och bulldoggens mod och uthållighet. Den godkändes av AKC år 1935.
    Numera är amerikansk staffordshire terrier lugn och pålitlig och en utmärkt vakthund med stor auktoritet och utstrålning.

HELHETSINTRYCK
    Amerikansk staffordshire terrier ger intryck av kraft och styrka i förhållande till sin storlek. Den är välbyggd och muskulös, vig och elegant, intensiv, självmedveten och modig.
    Den skall vara kort och kraftfull - inte långsträckt, högbent och lätt.

HUVUD:
    Huvudet skall vara medellångt och djupt med bred hjässa, markerat stop och mycket välutvecklade kindmuskler.
    Nospartiet skall vara medellångt med rundad nosrygg. Partiet under ögonen skall. vara väl utmejslat. Underkäken skall vara stark med kraftigt bett och med strama och jämna läppar. Nosspegeln skall vara svart.

ÖGON:
    Ögonen skall vara mörka, runda, djupt liggande samt sitta väl åtskilda. Ögonlocken får ej vara skära.

ÖRON:
    Kuperade eller okuperade, det senare föredras.
    Okuperade öron skal1 vara korta, ti1l hälften upprättstående (rosenöron), eller helt upprättstående.
    Hängöron är absolut inte önskvärt.

KUPERING AV ÖRON FÖRBJUDEN I SVERIGE.

BETT:
    Saxbett.

HALS:
    Halsen skall vara medellång, torr och kraftig, lätt välvd och avrundad från bakhuvudet till skulderpartiet.

KROPP:
    Ryggen skall vara rätt kort och lätt sluttande från manken till svansansättninnen. Ländpartiet skall vara lätt uppdraget.
    Bröstkorgen skall vara djup,1ång och bred med väl välvda revben.

FRAM- OCH BAKBEN:
    Skulderpartiet skall vara kraftigt och muskulöst med breda, väl tillbakalagda skulderblad.
    Frambenen skall vara raka med kraftig och rund benstomme. De skall sitta väl åtskilda för att ge plats åt den välutvecklade bröstkorgen.
    Mellanhanden skall vara rak och fronten absolut rak och parallell.
    Bakbenen skall vara normalt vinklade, muskulösa och med lågt ansatt has, varken inåt- eller utåtvriden.

TASSAR:
    Tassarna skall vara medelstora, väl välvda, kompakta och spänstiga.

SVANS:
    Svansen skall vara förhållandevis kort, lågt ansatt och avsmalna mot spetsen. Den får inte bäras ringlad eller buren över ryggen.

RÖRELSER:
    Rörelserna skall vara livliga och fjädrande men inte rullande eller övergå i passgång.

PÄLS:
    Pälsen skall vara kort, tät och glänsande samt kännas styv och hård.

FÄRG:
    Alla färger, enfärgade flerfärgade eller med tecken är tillåtna.
    Icke önskvärt: mera än 80% vitt, svart med röda tecken (black and tan) eller leverbrun.

MANKHÖJD:
    Idealhöjd för hanhund 46-48 cm.
    Idealhöjd för tik 43-46 cm.

jag är uppväxt med ett gäng dårar.. o för att passa in vill jag bo i dårarnas paradis.
  • emmies

staffordshire bullterrier

HEMLAND:
    England

BAKGRUND/ÄNDAMÅL
    I sitt hemland England har rasen en tämligen kort officiell historia, då den godkändes så sent som 1935.
    Inofficiellt är rasen mycket äldre. Det är dokumenterat att man redan i slutet av 1700-talet korsade den lätta bulldoggen med Old English Terrier och fick fram Bull and Terrier eller Bullterrier. (Dagens Bullterrier skapades ca 1850 då Bull and Terrier korsades med White English Terrier. För att skilja dem, fick den ursprungliga rasen sedermera tillägget 'Staffordshire" efter sin huvudsakliga hemvist).
    Avsikten med korsningen var att få fram en lättare och snabbare kamphund och som sådan användes den in på 1900-talet, då hundkamper förbjöds.
    Sedan förbudet har aveln, målmedvetet och framgångsrikt, inriktats på att dämpa kamplusten utan att rasen förlorat styrkan, modet och intelligensen.

HELHETSINTRYCK:
    Den moderna staffordshire bull terriern utmärks av stabilt lynne och tillgivenhet för människor i allmänhet och barn i synnerhet. I sin tidiga utveckling kan den ställa krav på sin ägare, men med god uppfostran och träning blir den en förstklassig hund inom många områden.
    Staffordshire bull terrier år en släthårig ras, som äger stor styrka i förhållande till sin storlek. Den skall vara utpräglat muskulös samt aktiv och spänstig.

HUVUD:
    Huvudet skall vara kort, djupt rätt igenom och skallen bred. Käkmusklerna skall vara tydliga och karakteristiska, tydligt stop, kort nosparti och svart nosspegel.

ÖGON:
    Ögonen skall vara runda, medelstora och riktade framåt. De skall helst vara mörka, men må harmoniera med pälsfårgen. Ögonlocksränderna skall vara svarta.

ÖRON:
    Rosenöron (öronlappen tunn, öronbrosket mjukt fjädrande som gör att halva örat lyfts upp och viks framåt/utåt så att hörselgången syns) eller till hälften upprättstående, men inte stora eller tunga. Häng- eller ståndöron är absolut inte önskvärda.

BETT:
    Läpparna skall vara torra och strama. Käkarna kraftiga och tänderna stora med perfekt, regelbundet och komplett saxbett.

HALS:
    Muskulös och ganska kort. Rena linjer och gradvis bredare mot skuldrorna.

KROPP:
    Kroppen skall vara kompakt med plan rygglinje, bred front och djup bröstkorg med väl välvda revben. Den skall vara muskulös och ha markerat ländparti.

FRAM- OCH BAKBEN:
    Raka framben med kraftig benstomme, ganska brett ställda och med raka, starka handleder från vilka tassarna är något utåtvridna. Skuldrorna skall vara väl tillbakalagda och armbågarna åtliggande. Bakbenen skall ha kraftigt utvecklad muskulatur, välvinklade knän och korta hasor. Bakbenen skall, bakifrån sett, vara parallella.

TASSAR:
    Tassarna skall vara kraftiga, slutna och av medelstorlek med väl utvecklade trampdynor. Klorna på enfärgade hundar skall vara svarta.

SVANS:
    Svansen skall vara medellång, lågt ansatt, avsmalnande till en spets och ganska lågt buren. Den får inte vara mycket böjd och kan liknas vid ett gammaldags pumphandtag.

RÖRELSER:
    Rörelserna skall vara fria, kraftfulla och spänstiga och utföras utan ansträngning. Tassarna skall röras parallellt, sedda fram- och bakifrån och med kraftigt driv från bakbenen.

PÄLS:
    Pälsen skall vara kort, slät och ligga tätt mot huden.

FÄRG:
    Röd, gulbrun, vit, svart eller blå eller någon av dessa färger i kombination med vitt. Alla brindlenyanser, även i kombination med vitt. Svart med rödbrunt (black and tan) eller leverfärg är absolut inte önskvärt.

MANKHÖJD:
    Önskvärd mankhöjd 35-41 cm. Höjden skall vara i proportion till vikten.

VIKT:
    Hanhund 13-17 kg.
    Tik 11-15,5 kg.

• emmies
    staffordshire bullterrier:

american staffordshire terrier/pitbull:

• emmies

all info hämtat på www.vovve.net //emmie

• Vargtass

Oki, tack för alla svar och alla som vill hjälpa mig att bli klokare i detta! Vill inte läsa någon skrämselpropaganda för att bilda min uppfattning, finns ju tyvärr mycket sånt inom dessa raser. Nu har jag fått mer klarhet i det hela. Men hur är egentligen dagens pitbull? Ligger det mycket kamplust kvar i generna eller det är helt vad det är för uppfödare och vilken yttre miljö den påverkas av? 

• f i a

Min uppfattning är såhär: Ingen hund föds aggressiv. Omgivning och miljö är det som påverkar en hunds beteende. Är hundägare rädd och använder fysiskt våld istället för sunt förnuft så är det inte så konstigt att hunden blir aggressiv. Den har ju inte fått lära sig nåt annat.

Sen blir jag så sjuk när jag hör om alla de här "kamphundarna" där pitbull och amstaff räknas in. Vad kvalificerar egentligen en kamphund? Dobermann, schäfer, shar-pei, rottweiler och chow chow är några raser som förr räknades som "kamphundar" men är de kampundar idag?

Allt handlar om arv och miljö.

• Glittrig penna

Det är ju svårt att säga hur game en renrasig pitbull är idag. Dels för att det är olagligt att avla på en pitbull för den egenskapen och eftersom det även är olagligt med hundkamper kan man ju inte se vem som är game. Inte många förr i tiden var game heller...
    Många linjer idag avlas på gamla meriter.

Sen är det också beroende på avrifrån linjerna och hundarna kommer. Dom som är mest kända är från usa, men det finns ju även från forna jugoslavien och sydafrika exempelvis.

Vill bara påpeka en sak som stör mig varje gång det diskuteras pitbull/hundkamp. Aggressivitet är inte vad det handlar om. En pit som är game är inte aggressiv. Värt också att veta är att förr när man avlade för hundkamper var man ytterst noga med att ta bort (avliva och framförallt inte avla på) hundar som visade fel tendenser mot människor. Eftersom en pit aldrig hanterades av sin ägare utan en helt okänd person under en kamp var det ytterst viktigt att hunden aldrig vände sig mot en människa- hur uppstressad den än var.

Inte ens en bråkdel av de sk pitbull som vandrar runt på gatorna i dagens sverige är aggressiva. Däremot har dom väldigt svårt att läsa andra hundars språk (det är en följd av aveln) och eftersom det ofta brister i fostran samt att hunden är mycket lojal kan man missförstå det som så.

• Tini

**sticker in huvudet här och säger att Staffordshire  bullterrier är världens bästa ras**

*blink*

****Stolt mamma till William 050210****
  • Heydatsme84

Amstaff är väll mer anpassad till familjeliv men faktiskt så svarar jag bara efter egen erfarenhet

• LindaHoya

Amstaff och apbt(american pitbull terrier) är som sagt inte samma raser.

Det stora skillnaden mellan raserna är att amstaffen är utställningsavlad och apbt är prestationsavlad.
    Även om det finns apbt som är avlade efter utställnings kriter med.
    Vilket rätt självklart leder till skillnader mental. (nu menar jag inte i en sån mening som att den ena skulle vara farligare eller så) Men en gameavlad hund är oftast mera krävande än en amstaff. Det är bara att jämnför med tex en jaktlabbe och en utställningslabbe.

De flesta som säger att de har en pitbull har inte det. ;P En apbt skall ha stamtavla, finns inte den så är det ingen pitbull till 98%.

Jag anser att man inte kan bedömma om en hund är ast/apbt enbart efter utseende. Apbts utseende är inte lika homogent som hos amstaffen.

Fast detta kanske blev lite väl Off topic. :)

Som jag brukar säga amstaff och ast är hundar varken mera eller mindre och skall behandlas därefter. Med kunskap så får man en ofta en bra hund oavsett ras. :P

• Idawho

Vet inte så mkt om någon av raserna, men tycker att amstaffar har snällare ögeon. Pittbulls har mer "tomma" Ögon.

Svar på tråden Skillnad pitbull o amstaff?