• annhan

Råkat svälja äppelbit - hur vet man om den "halkat ner" i lungorna?

Ja... som rubriken lyder.. Hur vet man det? Filip råkade fiska upp en äppelbit innan jag hann reagera, och den fick han problem med att svälja. Jag försökte få ut den, men det gick inte. Gav honom vatten, han hostade och sen verkade det bli bra. Dock misstänker jag att den "halkat ner" i fel strupe... dvs luftstrupen. Hur vet man om så är fallet? Han har småhostat lite efter detta, men är i övrigt pigg och glad. Blir såklart orolig. Får barn som får ner något i luftstrupen/lungorna lunginflammation och feber? Eller hur märker man att något är galet? Om den åkt ner i rätt strupe lär ju märkas på bajset, för hans kropp kan antagligen inte smälta den biten..

Hmm.. ja, hoppas ni förstår mitt dilemma och vill svara.
    Bör man åka in till barnakuten, eller avvakta?

• Svar på tråden Råkat svälja äppelbit - hur vet man om den "halkat ner" i lungorna?
  • Gul13

Min känsla är att det inte skulle gå att missa om han fick den i fel strupe=luftstrupen. Då kan man inte andas. Och jag tror inte den får plats hela vägen n er i lungorna.
    Men är du orolig så ring någon och fråga.

• ejda

Tror inte heller det är någon fara. Känns som om det skulle märkas då. Men som sagt. Ring nån och fråga för att stilla din oro. Sjukvårdsupplysningen?

• Bladewoman

ringn in och fråga, men jag tror du märker om han fått ned det i fel "strupe"..jag tror han då hade hostat som en galning.

• Rokka Jill

lyssna..  ta av kläder o lyssna ryggen (lungorna.)
    men min känsla säger oxå att det inte får plats..

• menförhelvete

om han är helt opåverkad nu så har den inte hamnat i fel strupe. speciellt om det var en stor bit så skulle den fastnat i luftrören isåfall, och då skulle han inte kunna andas ordentligt, och det hade du ju upptäckt, om han blir blå i ansiktet och slutar andas.

• mamyleine

Som jag förstått det så går det inte att få ner stora saker i lungorna eftersom det sätts som lock över lugnorna när man dricker/äter. Det som händer är att maten kan ha fasnat i halsen och därför irriterar. Men kan ha fel. Ring sjukvårdsupplysningen så får du mer säkra svar.

~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
  • annhan

Ni har nog rätt. Nu hostar han inget, så jag avvaktar. Tack för era svar, det lugnar!

• mamyleine
    mamyleine skrev 2006-10-20 11:48:21 följande:
    Som jag förstått det så går det inte att få ner stora saker i lungorna eftersom det sätts som lock över lugnorna när man dricker/äter. Det som händer är att maten kan ha fasnat i halsen och därför irriterar. Men kan ha fel. Ring sjukvårdsupplysningen så får du mer säkra svar. ~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
    Var nått liknade dom sa till mig när sonen fick en glasbit i munnen när han var 5 mån gammal och vi åkte till öron,näsa halsmottagningen med honom.
    ~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
  • Elei

om man har satt i halsen hostar man väl som en galning och kan knappt andas? Det är nog ingen fara!

• AnneSophie

Det gör APONT att få ner en större bit mat i en lunga så om han inte vrider sig i smärta på golvet och skriker hysteriskt så tror jag att ni kan vara rätt lugna faktiskt.

detached parent - evolution in progress
Svar på tråden Råkat svälja äppelbit - hur vet man om den "halkat ner" i lungorna?