Om man utnyttjat veckorna med studiestöd, ska läsa mer, vad gör man då?
Det står att jag har använt 59 veckor med studiestöd av max 80 veckor.... vad gör man när veckorna tar slut?
Det står att jag har använt 59 veckor med studiestöd av max 80 veckor.... vad gör man när veckorna tar slut?
då kommer det inga mer pengar tyvärr.
Det verkar ju helt sjukt...
Får man inte ens ta CSN lån då?
Nopp. För du får ju bara ta lån för de veckor du utnyttjar.
nej man utnyttjar ju veckorna, oavsett om man bara tar bidragsdelen. så de är tyvärr förverkade då.
Du får prata med CSN, de beviljar ibland lån längre. Oftast inte för kurser men ibland för program och sen är det lite olika hur de "värderar" utbildningen. Exempelvis brukar läkarstudenter oftast få längre lån.
Har dock betalat tillbaka första gången jag studerade redan. Dvs 40 veckor.
puff
Tycker man borde få en pott på maxsumman av de terminerna, och sedan så får man låna tills summan är nådd.
Som det ser ut nu kan man få bara bidrag i flera år men ändå inte få låna pengar sedan. Varför inte, undrar jag. Det är väl pengasumman det handlar om, inte antal år man studerar, om man lyckas klara sig på 50% lån.
Men varför kan vissa studera i 10 år typ med CSN lån?
Det gör de nog inte ska du se.
Vad jag vet har man rätt att utnyttja 80 + 240 veckor av studier. Dvs 2 + 6 års studier. De 80 är för studier på gymnasie- och eftergymnasienivå och de 240 för studier på höskola/universitet. Men om det är så att man saknar veckor för att kunna avsluta en utbildning kan man få dispens och få bidrag+lån fler veckor. Vad läser du idag?
Girl Afraid:
Med jätterisk att låta petig vilket jag gör: eftergymnasienivå är ju just universitet eller högskola, ingen egen grupp. Möjligtvis konstfack eller någon privatägd skola efter gymnasiet.
sakoline,
hm ja du har säkert rätt. Jag tänkte mer på skolor som till exempel Nackademin. Det är inte en gymnasieskola och inte högskola, men tillhör ändå gymnasiegruppen när det gäller studiemedel. Där läser man både eftergymnasiala kurser och gymnasiekurser dock. Visste inte riktigt vad jag skulle kalla det eftersom det ju inte är gymnasium eller komvux.
Girl Afraid: Då lärde jag mig något. :)