• Anonym

Avskrivning CSN pga synnerliga skäl

Någon här som fått sitt CSN-lån avskrivet pga synnerliga skäl? Dvs har sjukersättning/tidsbegränsad sjukersättning/aktivitetsersättning eller dyligt.

"Observera att CSN bara skriver av studieskulden i undantagsfall. Enbart ekonomiska problem, arbetslöshet eller exempelvis att du fått arbete inom ett annat område än det din utbildning gäller, är inte synnerliga skäl för att skriva av skulden".

Så står det på ansökningsblanketten.

Så jag undrar vad ni angett för "synnerliga skäl" som gjort att CSN avskrivit er studieskuld.

• Svar på tråden Avskrivning CSN pga synnerliga skäl
  • Kanelflicka

Det beror på deras praxis och bedömningen görs individuellt i varje fall. Ring till CSN och prata med dem om detta

• Anonym

Det är supersvårt att få till ett synnerligt skäl som csn godtar. Läste om en kille som var döende i skelettcancer som blev nekad eftersom det inte var tillräckligt.

• Neelah

Jag vet EN person som fick sitt avskrivet för att han blev totalförlamad och aldrig kommer att kunna arbeta igen och således aldrig kommer kunna betala tillbaka sin skuld. Men jag vet också att en person som var sjuk i cancer i flera år INTE fick sitt lån avskrivet, eller ens fick uppskov, eftersom de räknade med att antingen skulle han bli frisk igen och kunna fortsätta betala eller så skulle han dö och då slapp han ju skulden iallafall. Det är supersvårt att få igenom, men det skadar ju aldrig att försöka.

• Anonym

Men CSN begär endast beslut från FK där det framgår att man har sjukersättning, de kan således inte veta om jag är döende i cancer eller vilken annan typ av sjukdom jag har?

Förmodar att det blir svårt, men ansöka kan man ju alltid göra...

Tror ni skuldens storlek har någon betydelse? Jag har inte lånat mer än en termin nämligen...

• Petra i Kattland

Jag har sjukpension på "livstid" och jag fick min skuld till csn avskriven för några år sen. Det ska väl vara så att man räknas vara sjuk resten av livet, samt ha låg inkomst för att få skulden avskriven. Att man inte har nån chans att betala tillbaka. Finns det en chans att man kan gå tillbaka till arbetslivet, så finns ju en chans att man kan betala tillbaka senare. Men du kan väl söka uppskov i alla fall? Jag sökte både uppskov och avskrivning när jag fick pension.

Mamma till 1 barn på jorden + 2 i himlen + 1 i magen...
  • Anonym

Petra - uppskov, vad menas med det? Att man slipper betala så länge man är sjuk, eller?

• Petra i Kattland

Uppskov betyder att man slipper betala eller får beloppet nerskrivet under en viss tid. Vet inte om man söker uppskov för ett år i taget, eller om det var tills det ekonomiska läget förändras. Men testa och sök både och. Det kan ju inte bli annat än ett nej.

• Anonym

Hittar dock ingen ansökningsblankett för "uppskov" får nog ta å maila och fråga få se. Tack för tipset. Det är ju ett alternativ.

En nyfiken fråga bara, du behöver inte svara om du inte vill, men du är väl säkert rätt ung varför har du fått "domen" på livstid..?

• Petra i Kattland

Jag är 35 år, fick sjukpension år 2000. Jag har en svår form av fibromyalgi.

• Anonym (08)

TS: Varför vill du skriva av din studieskuld?

• Pallas

Åh, detta skall jag kolla upp faktiskt, visste inte att det var möjligt ens.

• Anonym

Därför att jag kan inte betala, jag får 5000 kr i sjukersättning å har inte klarat min ekonomi dom senaste tio åren så därav anledningen, plus att jag förmodligen aldrig kommer att bli frisk (nervskada) så mina förutsättningar att kunna arbeta/betala i framtiden är inte speciellt hoppfulla. Men visst, dom som har en dödlig form av cancer har det värre, så jag hyser inte stora förhoppningar att det ska gå igenom, men försöka kan man ju alltid göra.

• Pallas

Jag fick avslag på mitt uppskov för att jag inte kunde uppvisa någon svensk deklaration (lätt när man är utskriven ur Sverige och inte deklarerar, mmmm...) trots att jag har 0 kr i inkomst. Nu fick jag ett krap på ett par tusen, det är inget kul. Vi kan inte betala.

• Anonym

Pallas - vad gäller för blankett för "uppskov" finns det på csn.s hemsida?

From nästa år borde du väl ha svensk deklaration eller? Eller du kanske inte bor i Sverige längre?

Svar på tråden Avskrivning CSN pga synnerliga skäl