• Plinglan

Förkyld kisse

Är det någon som har en bra huskur på hur man kan bota kattsnuva? Eller vad ska man göra? Hon går och "snyter sig" lite här och där och man får torka snor här och där. Hon har också lite rinnigt i etta ögat, men jag antar att det har med snuvan att göra.

• Svar på tråden Förkyld kisse
  • Danbala

Om detbara är en vanlig förkylning är det väl som med människor - inte mycket att göra i boteväg? Torka hennes ögon med en fuktig trasa då och då så det inte klistrar igen, typ?

(Det finns ju en antydning att c-vitamin påskyndar tillfrisknandet hos människor, men jag vet inte om det funkar lika på katter, och jag vet absolut inte hur man skulle kunna få i katten c-vitamin! )

[...fnord...]
  • Jennnyn

Jag tycker att du ska ta henne till veterinären, oftast får de antibiotika mot kattsnuva som hjälper inom ett par dagar...

• crazyangel

Kattsnuva går det att bota?
    Det vaccinerar man väl emot!!!?
    Gå till veterinären... det är nog bäst..
    Lycka till

• Jennnyn

Crazyangel: ja, det finns vaccin mot kattsnuva! Det går dock oftast att bota med antibiotika. Men det bästa är ju helt klart att vaccinera katten!

• Duva

Är det någon som har hört det där om kall eller varm nos??

Har katten feber om nosen är varm?? Eller tvärtom?

Är jag ute och cyklar?, Någon som kan?

• Danbala

Aha! Jag visste inte att det fanns en egen "kattsnuva". Vet bara att våra katter ibland varit snuviga och ögonrinniga i några dagar och sedan har det gått över, så jag trodde att det var som vanlig mänskoförkylning.

Förlåt att jag uttalade mig så okunnigt!

[...fnord...]
  • Jennnyn

Danbala: Visst kan katter bli förkylda och sedan bli bättre utan att man behöver ta dem till veterinären. Riktig kattsnuva, då de dessutom får feber brukar man däremot antibiotikabehandla. Så du var ju inte helt ute och cyklade iallafall

• Skärgårdsfru

Det är skillnad på kattsnuva och en kattförkylning.

Vid en kattförkylning så skall katten tillfriskna inom ett par dagar, gör den inte det så bör den få antibiotika för att tillfriskna så man bör kontakta veterinär.

Däremot så kan en katt INTE bli smittad av en förkyld människa.
    Vi har andra förkylningsvirus än vad katter har

Har katten kattsnuva bör man genast kontakta veterinär för behandling. Man bör alltså inte avvakta som vid en förkylning.

• Danbala
    Skärgårdsfru skrev 2006-10-21 21:37:36 följande:
    Det är skillnad på kattsnuva och en kattförkylning.
    Hur avgör man vilket det är, som kattägare? Inte för att jag har katt just för tillfället, men kanske någon gång i framtiden...
    *samlar på sig info för säkerhets skull*
    [...fnord...]
  • Skärgårdsfru

Danbala

Infektioner i kattens luftvägar med symtom i form av snuva, rinnande ögon, sår i munnen och svalget, luftrörskatarr och lunginflammation brukar sammanfattande kallas ?kattsnuva? och ibland också ?kattinfluensa?.

Sjukdomen orsakas huvudsakligen av kattens herpesvirus (rhinotracheitvirus) och/eller kattens calicivirus. Sjukdomen debuterar med nysningar, nedsatt aptit och feber. Senare under sjukdomsförloppet kan ögoninfektioner och snuva, andningsbesvär och hosta förekomma.

Kattsnuva drabbar mest unga katter. Dödligheten är hög om katten inte får intensivbehandling. Om en dräktig katt drabbas av en herpesinfektion kan den förorsaka abort eller missbildning av foster. Kattungar som antingen är smittade under fosterstadiet eller under den första levnadsveckan dör ofta tidigt.

Det är alltså inte en förkylning som kan resultera i lite snuva och rinnande ögon under ett par dagar, någon vecka. Under en förkylning påverkas inte allmäntillståndet speciellt mycket.

Om inte katten blir bra inom max två veckor så skulle jag garanterat söka veterinärtid fort för behandling. Självklart tidigare om katten blir så dålig att den t.ex. är slö, inte äter/dricker, vill inte leka osv. För då måste katten få antibiotika. Därför ska man vara väldigt uppmärksam på om katten verkar må väldigt dåligt av sin förkylning. För även om det är en förkylning så kan katten behöva antibiotika för att bryta den.

Svar på tråden Förkyld kisse