• fenomena83

Hur är det att bo i Jönköping? Och var i Jönköping "ska" man bo?

Hej hopp.
    Vi funderar allvarligt på att flytta till Jönköping.
    Bor 8 mil därifrån nu, å vi brukar åka dit så ofta vi kan, tycker det e så himla mysig stad åsså Ikea och A6 och sådär

Som sagt var vi pratar mycket om att vi kanske skulle flytta dit istället, bor nu i en liten håla där det inte finns nåra jobb och jag ska ändå börja plugga eventuellt i jkpg snart och annars går det ju bra tågförbindelser till andra högskolestäder.

Är det lätt att få lägenhet i jkpg? För en liten familj alltså som söker typ 3a eller 4a.

Var ska man bo nånstans där det är billigt (eller jaa, så billigt som det kan bli) och trevligt? Vet bara att Råslätt är uteslutet (pga ghettokänslan) och vi vill inte bo mitt i stan heller utan det ska va lugnt och trevligt och mycket gräs

Har funderat mycket på Norrahammar, Taberg, Hovslätt mm men det ligger ju lite utanför, men går det bra bussar?
    Hur är Öxnehaga? Hittade några lägenheter där...

Bor det trevliga människor i Jönköping? Alltså är det lätt att lära känna folk? Man blir ju lite ensam annars......

Ååå, jag hoppas nån vill svara, är så ivrig!!!

• Svar på tråden Hur är det att bo i Jönköping? Och var i Jönköping "ska" man bo?
  • ÄlskarMina
    Hej!
    Jag är nyinflyttad till jkpg för ca. 2mån sedan. Bor med sambon o dottern i en 3:a på Råslätt...fick bli det pga det var svårt att få tag på lägenhet just vid terminsstarten. Började på HLK då...Vi trivs faktiskt ganska bra här iaf...mot alla förväntningar...
    Det är mysigt här och många barnfamiljer, lugn osv...men vi ska nog oxå försöka röra oss mer inåt stan såsmåningom pga just det du säger...ghetto-känslan med alla höga hus m.m.
    Det vi absolut inte vill flytta till är Barnarp, Norrahammar o de små samhällena som ligger precis utanför...om man ska plugga vill man inte pendla med bussen dit..o jag tycker det är alldeles föör litet och "trångt" där...vi fick en sån känsla när vi tittade på lägenheter där..så nej!
    Öxnehaga som du nämner är nog snäppet värre än Råslätt när det gäller kriminalitet osv...det finns ju en del fina lägenheter men de är svåra att få tag i..o de är faktiskt byggda på 50-talet de flesta där så...
    Sök er istället till mot Ljungarum,Gräshagen, Torpa eller Grästorp, vi har även tänkt Mariebo som ligger väldigt centralt men ändå lite utanför...

Jkpg är ju en väldigt trevlig stad med många trevliga människor...det som man hört om att de är kristna många utav dom stämmer faktiskt...jag känner att jag alltid måste checka av lite med nya personer jag möter så jag inte säger nåt olämpligt då jag inte är troende i den bemärkelsen...hihi...
    Men att lära känna folk är nog inga problem...o särskilt inte om du har tänkt att börja plugga!

Hoppas du fick några tips av mig...lycka till iaf! KRAM
  • fenomena83

Hej tack för ditt svar!

Va tråkigt att Öxnehaga verkar va så. Jag fick en känsla av att det verkade va så trevligt, när jag kollade på öxnehagas egna hemsida
    Det är väl ganska lätt att få tag på lägenhet i just råslätt och öxnehaga, ingen som vill bo där? Har jag hört.................
    Men är råslätt så trevligt som du säger? isf kanske man kan bo där till en början.
    Hade en kompis som bodde där när hon pluggade, hon sa att det var så väldigt tråkigt liksom? Skitigt på nåt vis, som en tråkig förort.

Men dom andra delarna är det ju så jättesvårt att få tag på lägenhet i? Hur sjutton gör man då? Har hört att torpa ska va trevligt annars...
    Va trist om det skulle va så som du säger om norrahammar tex. Fast det kanske är olika vad man tycker själv tycker jag det är mysigt om det är litet och sådär, fast då har jag iofs aldrig ens varit i norrahammar! kanske skulle kika runt lite med bilen och se vad som faller i smaken först...

Vet du förresten var man lättast kan hitta lägenheter? Alltså på internet, telefonnummer, hyresvärdar mm...

Nån annan som bor i jkpg som har en åsikt?

• skrymta

Själv bor jag i på öxnehaga kan nog inte få det bättre, kanonfint område,mycke grönområden.
    Finns det mesta här vårdcentral,affär,skola dagis mm.
    Det där med kriminaliteten märker man inge av hörde att det var mycke sånt för ett par år sedan.
    Fina lägenheter o superbra hyresvärd.
    ´Det är tydligen inte så lätt att få lägenhet här,flyttar nån så flyttar nästa in på engång.
    Rekomenderar verkligen öxnehaga.

• kryddann

Här kommer en länk med hyresvärdar, så har du något att börja att titta på. Har bott i Norrahammar - Taberg för cirka 20 år sedan och dom är ju bruksorter men vi trivdes då, själv tycker jag gräshagen - tokarp är bra ställen att bo på och kanske framförallt tokarp om man har små barn, men där är det egna hem eller bostadsrätter som gäller. Lycka till med bostadssökandet och jag tror du kommer trivas bra här i Jönköping.

• fenomena83

*puffar upp lite*

Frågar er som vet;
    Har nu fått erbjudanden om två lägenheter
    En är en fyra på Öxnehaga, markplan, tvättmaskin i annan fastighet. 5300:-
    Den andra är en fyra i Barnarp, markplan, tvättmaskin & torktumlare i lägenheten, 5700:-

Vilken ska man satsa på?
    Har inte sett dom än iofs, ska kolla på måndag och tisdag.
    Har bara hört att Barnarp är såååååå tråkigt, med industrierna och så, men alltså, tvättmaskin i lägenheten kan man ju bara döda för nästan när man har två små barn.
    Dock har jag varit och kollat runt i Öxnehaga nu och det ser ju jättefint ut där, fast det här med tvättmaskinen är ett irritationsmoment.

Vad verkar bättre?
    Verkar som att det bara är att glömma lägenhet i dom "bättre" områdena f ö....

• kryddann

Ts, kan inte Vätterhem sätta in tvättmaskin i lägenheten på Öxnehaga? Jag tror dom kan det och så får man ett litet tillägg på hyran för tvättmaskinen, vet att dom har det systemet på Råslätt och eftersom det är samma boöag vpre väl inte det omöjligt. Tycker nog att Öxnehaga är bättre än Barnarp boendemässigt. Mer barn är det troligen också och bättre lekplatser.

• skrymta

Nyfiken hihi vart på öxnehaga ska du kolla på lägenhet? det är nämligen en 4 ledig brevid oss.
    Vi har tvättmaskin i lägenheten det är ju 2 badrum så plats finns det.

Svar på tråden Hur är det att bo i Jönköping? Och var i Jönköping "ska" man bo?