Hur stor är risken att bli steril av skrapning?
Jag har gjort en skrapning i Juni månad, hade min mens i augusti men har inte haft någon sedan dess...har jag blivit steril?
Jag har gjort en skrapning i Juni månad, hade min mens i augusti men har inte haft någon sedan dess...har jag blivit steril?
Ingen?
Vad jag hört så är risken väldigt liten att man blir steril vid en abort. Det är typ större risk att man blir steril efter ett barnafödande har jag läst någonstans (och även den risken är ju som sagt sällsynt).
Så jag tror inte du behöver oroa dig. Det tar ibland ett tag för kroppen att ställa om sig. Men gå och prata med gyn annars om du känner dig orolig.
Mamma 85a: Risken för att bli steril efter en skrapning är väldigt liten. För det första krävs det att det ska ha skett någon slags komplikation under ingreppet eller att du fått infektion i livmodern efter skrapningen. Jag har själv gjort 2 skrapningar och är inte alls orolig. Kroppen tål så väldigt mycket, även om den är känslig på samma gång.
Sen kan det ta ett tag för menstruationscykeln att bli regelbunden och jämn igen efter en skrapning. Ju senare man avbryter graviditeten desto större belastning för kroppen.