Vilken utbildning för att arbeta i försäkringskassan?
Vilken utbildning skall man ha för att arbeta i försäkringskassan?
Vilken utbildning skall man ha för att arbeta i försäkringskassan?
Du menar som handläggare? Alla jag känner är statsvetare (160 p på universitetet), men det beror nog på att jag är statsvetare själv.
Amorella ja precis som handläggare menar jag, vet du om den utbildningen fins någonstans i skåne?
Förmodligen ingen!!!...HAHAHA!. (ett skoj ).
Statsvetenskap kan man ju läsa lite var som helst, på alla universitet och högskolor. Jag kan tänka mig att FK även anställer sociologer, kanske socionomer, ekonomer?
hmm jag läste en sida nu så man behövde vist ingen utbildning Konstigt det står att det räcker med samhällsvetenskaplig gymnasielinje sedan så lär man sig genom en kortare intruduktions kurs som försäkringskassan anordnar.
Det kan nog vara lite olika krav beroende poå vad man vill jobba med.
Amorella ja så är det som jag förstog det, tack så mycket för hjälpen vartifall det löste sig ju när jag fick veta att det heter handläggare
Jobbar själv på kassan. Någon slags högskoleutbildning krävs nu för de flesta tjänsterna efter nya direktiv. Sen beror det ju på inom vilket område/ärendeslag du vill jobba för att se vad som är relevant. Även tidigare jobberfarenheter kan ju vara till hjälp tex. om du vill arbeta med sjukpenning är det ju inte fel att ha jobbat inom sjukvården tidigare osv.
Kan för övrigt säga att Försäkringskassan är en väldigt bra arbetsgivare och en toppen arbetsplats trots allt snack i media och skräckbilder som målas upp hela tiden.
Jurister med otur eller dåliga betyg kan också hamna där, har jag hört.
Isa75 vad är det för utbildning som du har?
Bimsan; elakt, men sant
20052010: Jo, jag har nämligen en nära vän som tillhörde otursgänget, men hon drog tillbaka sin ansökan när F-kassan började intervjun med att berätta att man ABSOLUT inte får ta in sitt kaffe på rummet, för då kan man ju råka spilla på sina papper.
(Hon är numera sysselsatt på ett ställe som inte idiotförklarar en redan på anställningsintervjun... :-P )
de anställer främst jurister, ekonomer och beteendevetare till handläggarjobb ex samordnare/utredare inom sjukförsäkring. Pensionsfolket är oftast ekonomer och kraven där är oftast lite lägre, krävs inte alltid högskoleutb. Kundtjänst och "enklare ärendeslag kan man åckså klara sig med gymnasieutbildning på.
Kassan som arbetsgivare kan man väl säga både det ena och andra om....*hmmm...*kanske skiljer sig åt i olika delar av landet åxå...
Lycka till iaf!