• lancrox

värt att prova oxycotinspray innan man bestämmer sig för att sluta amma?

värt att prova oxycotinspray innan man bestämmer sig för att sluta amma?

är det på recept elr kan man köpa det receptfritt på apoteket

skulle ni testa detta ?

• Svar på tråden värt att prova oxycotinspray innan man bestämmer sig för att sluta amma?
  • Pallas

Det beror på vad man har för problem med amningen. Vill du beskriva lite mer så kan vi lättare ge tips som passar din situation?

Oxytocinspray fungerar bra för problem med utdrivningen, men det viktigaste är attt barnet har ett effektivt tag om bröstet och tömmer det tillfredsställande. Har du fått någon hjälp med dina amningsproblem?

Sprayen är receptbelagd.

• Trollis

ar det inte oxycotin som ar sa beroendeframkallande??? Det ar liksom varsta 'knarket' har.... kanske inte i form av nasspray men anda...

• Gith

Nässprayen heter Syntocinon. Den gör att oxytocinet (ett hormon) ser till att mjölken rinner till mer. Detta är inte farligt att ta när man ammar och har inget att göra med det Oxycontin som ni skriver om. Oxycontin är däremot ett narkotikaklassat smärtstillande läkemedel som används vid starka smärtor hos t.ex. cancerpatienter.

Ville bara reda ut detta innan det spårar ur helt.

• Pallas

Tack för klargörandet Gith! Jag läste fel i originalinlägget och trodde lancrox menade oxytocin, hormonet. Dumt av mig att inte använda sprayens namn. Förvillande lika namn på hormonet och smärtmedicinen! Är det besläktat?

Här kan man läsa Fass information om Syntocinon: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

• Gith

Hej!

Jag vet faktiskt inte om det är besläktat m på något vis, tror inte det.

• lancrox

kanske jag stavade fel vet inte men jag ha märtk att n
    r hon tar bröstet typ när hon är jättesömnig å vet inte vad hon gör då tappar hon andan efter nåra sugtag så jag tänkte på det sprayet

jag har problem med att hon vägrar amma båda brösten det har gått en vecka nu när hon e jättesömnig kan hon kanske ta tag men sedan när hon vaknar til så blir det dunderskrik som hörs ända ner till trappen

jag har testat allt olika amningsställningar, amningsnapp, ge hälften flaska sedan bröst, lugna ner henne sedan ge henne bröstet

hopplöst

• Fidget

Jag har fått sprayen utskriven för någon vecka sedan. Ta kontakt med din bm, dom brukar ha färdiga recept på bvc. På mig fungerade det dock inte alls!

• Julius

Jag har provat och även om inte det hjälper så att amningen blir lättare så blir det iallafall enklare att pumpa ur för att ge på flaska.
    /Biggan

Svar på tråden värt att prova oxycotinspray innan man bestämmer sig för att sluta amma?