Farligt med strålning när man flyger?
Undrar om det är farligt att gå igenom porten för säkerhetskontrollen (metallldetektorn) när man flyger. Hur är det med den strålningen? Jag såg en gravid kvinna när jag flög sist som inte ville gå igenom den.
Undrar om det är farligt att gå igenom porten för säkerhetskontrollen (metallldetektorn) när man flyger. Hur är det med den strålningen? Jag såg en gravid kvinna när jag flög sist som inte ville gå igenom den.
Hiiii
ska man var rädd för allt så får man nog gå i ide tills barnet är fött.
Skulle inte tro att den liila stundeen kan var skadlig!!
Har inte hört att det skulle vara farligt att gå igenom metalldetektorn, däremot får man i sig strålning om man flyger (från atmosfären). Därför skall man inte flyga för ofta under en grav.
bobo: vart har du hört att man inte ska flyga för ofta under graviditeten? Jag har varit i kontakt med flygbolag, försäkringsbolag och BM inför mina flygningar, och har aldrig hört nåt sånt.
Det strålar mycket i tåg och tunnelbanor också. Bilåkning är också en stor strålkälla. Tror inte det är så farligt att flyga om man inte sitter still allt för länge och har lätt för att få blodproppar.
Druttelina: det finns gravida kvinnor som är rädda för allt, hon var kanske en sån kvinna? Det finns gravida som håller sig inne när grannen oljar altanen, som inte ens vill lukta på en öl (jag menar verkligen lukta) för de tror att det kan överföras till bebisen, mm mm.
Skulle det vara en risk för gravida att gå igenom metalldetektorn, så är jag övertygad om att det skulle finnas tydliga skyltar och information om det!
Jag flög i v18/19 och det var inga problem alls, det enda min bm sa var att jag skulle tänka på att ha stödstrumpor och att sträcka på bena då o då! Tror inte att bm skulle tillåta att man gick genom en metalldetektor och flög om det var skadligt för bebisen...
Jag flög nyligen till västkusten i USA (=lång flygning) och var då i v 20. Frågade om strålning när det gäller dessa detektorer och ombord på flygplanet. Fick till svar att metalldetektorn är elektromagnetisk och är inte alls farlig (dessutom går man ju igenom den snabbt). Den strålning som man får i sig när man flyger är heller inte farlig för fostret i måttliga mängder. På detta flygbolaget låter de inte gravida flygvärdinnor jobba i luften, men de sa att det inte var någon fara för den enstaka gravida passageraren. Då var det värre med risken för blodpropp (mot detta ska man röra på sig ofta, dricka mycket vatten och ha stödstrumpor).