• Pyan

Soppa eller julmat på 30-årsfest?

Vi ska ha 30-årsfest för min sambo i mitten av december och ska bjuda 30 personer.

Mitt första förslag på mat var en god och mustig soppa med köttfärs, potatis och grönsaker och till det ett gott bröd. Då det inte är så mycket mat tänkte jag ha lite snittar och småplock före när gästerna kommer. Men min sambo är lite tveksam, han tror att det ska uppfattas som snålt att bjuda på soppa.

Så igår kom vi på att vi kanske skulle ha julbord istället för då kan hela festen ha jul som tema! Men det jag är tveksam till är att det kommer att bli svårt att planera vad vi ska ha och hur mycket man ska göra av allting. Sen är det ju lite mer tidskrävande och dyrare än att bjuda på soppa för vi hade tänkt att bjuda på all dricka under kvällen och så kostar ju lokalen att hyra.

Hur skulle ni ha gjort? Är det någon annan som planerar fest/julfest i december? Har någon förslag på annan mat som är "julig"?

• Svar på tråden Soppa eller julmat på 30-årsfest?
  • Majsan70

Soppa, är ju klockrent. Speciellt sån som du skriver med köttfärs o annat mums.
    Julmat är så tråkigt och det får man ändå nog av över julen.

• LinnaLi

Jag skulle nog hellre uppskatta soppan ist för julbord om det är så nära inpå jul. Man blir less på julmat ändå. Ha en trevlig fest!

• Mickis74

Soppa låter både godare och enklare....o julmaten hinner man bli trött på ändå sen

• nea00

Soppa är jättebra, då är det lätt att göra ett vegitariskt alternativ också. Grönsakssoppa, tomatsoppa.. osv, då slipper du det problemet!

Kul med 30-årsfest!

• Maerion

Inte julmat! Det är ju födelsadagen som ska firas, så det tycker jag blir lite fel.. Har du lite fina snittar och kanske en sallad till förrätt tycker jag inte alls att soppa är snålt!

♥ Mamma till Nora 060425 ♥
  • ljungsan

Jag ska ha 30 års kalas till nyår och då tänker jag bjuda på tacosbuffe.
    Vi kommer att vara runt 40 personer och jag tycker att det är lätt att förbereda denna maträtt.
    Eftersom några av mina vänner inte äter kött tyckte jag att denna lösningen var bäst, man kan ju ta allt annat utom köttfärsen....

• Pyan

Tack för era svar!

Jag ska provlaga soppan till min sambo ikväll så får vi se vad han tycker, men eftersom det är jag som kommer att få fixa med maten innan festen spelar det egentligen ingen roll vad han säger:)

Ljungsan: Vi hade Tacos när jag fyllde 25 och det var jättesmidigt och det passade ju som sagt alla. Lycka till med festen!

• ljungsan

Pyan - Ja om man hade tacos sist kan det ju vara roligt att bjuda på något annat denna gången. Oftast är det ju samma människor som kommer.
    Jag hoppas att er fest blir luckad och att de tyckte om maten.

• ljungsan

menar givetvis lyckad......

• Lo lo

Skilj på julen och födelsedagen!

Soppa funkar bra, men koka mycket och ladda upp med rejält med bröd och ost till.Jag var på en trettioårsfest för några år sedan där de serverade soppa. Som räckte till precis en tallrik var. Ingen hit, flera lämnade festen tidigare för att de var så hungriga och stannade för snabbmat på vägen hem! :-O

Chiliconcarne är annars lätt att förbereda och är uppskattad av de flesta. Kan serveras med bröd, sallad, ris, tortillachips.

Svar på tråden Soppa eller julmat på 30-årsfest?